Rädd för penetrativt sex
08.04.2023
Hej!
Jag får knappt upp två fingrar i vaginan utan att det tar sjukt och får mig att gråta. Jag är därför jätterädd för att inte sedan få upp en penis när jag har sex med någon. Jag anar att jag inte lär nå orgasm genom penetrativt men är helt okej med det men vill ändå kunna ha penetrativt för min partners skull och för att jag själv vill pröva på det och dela den nivån av närhet med någon. Varför tar det så sjukt för mig och hur kan jag på så sätt 'stretcha' ut utan att det tar sjukt?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
17.04.2023
Hej!
Jag förstår att du är jättenervös och funderar mycket över det. Att vara i en situation tillsammans med någon man tycker om eller vill ha sex med är helt annorlunda än att ensam, utan känslor som spelar in, föra upp två fingrar i vaginan. Det jag menar är alltså att kroppen och vaginan förbereder sig för sex när man är tillräckligt upphetsad. Jag förstår om du kommer fundera mycket över detta när stunden är här, men det viktiga är att ta det lugnt - lyssna på kroppen och genom att kommunicera ta det i din takt, och att du försöker vara här och nu i tankarna. Viktigt med försex! Alltså t.ex. kramas, pussas, smekas och är nära innan. Ha inte bråttom! Och angående orgasmen, den kommer sen den också, du kommer hitta ditt sätt, och det är olika för alla hur man uppnår den.
Kram!
Malin
PS. Michelle från Decibel här. Vill ännu lägga till att jag rekommenderar dig att onanera och massera dig själv på egen hand och känna efter vad som känns bra för dig. Försök inte föra upp fingrarna i vaginan ”med våld” när din kropp inte är redo för det och spänner sig, utan när du är upphetsad och våt kan du försöka föra in ett finger och se ifall det känns bra. Ta det steg för steg. Glidmedel kan även vara till hjälp. Lycka till. :)