Risk för gravid?
04.12.2023
Hur stor risk är det att bli gravid av försats? Min kille har mycket försats och vi har ungefär oskyddat sex 1 gång i månaden men han kommer ju inte i mig utan kommer senare av typ avsugning. Hur stor är risken om det finns risk?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2023
Hej,
Ja, det finns en risk att bli gravid av försats. Men hur stor risken är kan vara svårt att ge någon exakt siffra på.
Då man talar om hur säkra olika metoder av prevention är så brukar det anges enligt ett mått som kallas för pearl index. Pearl index innebär hur många kvinnor på hundra som blir gravida under ett år trots att de använder ett visst preventivmedel. Ju lägre pearl indexet är desto säkrare är metoden. Så siffran baserar sig alltså inte på ett enskilt samlag.
Så om man tänker på t.ex. spiral (som är ett av de säkraste preventivmedlen eftersom de är nästan omöjliga att "använda fel") så är pearl index 0,5-0,7. Att använda spiral är alltså en metod som är över 99% säker. Medan pearl index om man använder kondom är 2-13. För avbrutet samlag är pearl index 4-20, vilket alltså innebär att det är mellan 4 och 20 kvinnor av 100 som blir gravida om de använder denna metod under alla samlag på ett år.
Så risken att bli gravid av försats finns, men det går inte att ange någon siffra för det på basen av bara ett samlag. Sen finns det ju massor av andra saker som spelar in då det handlar om just avbrutet samlag, t.ex. när din kille hade senaste utlösning, var du är i din menscykel osv osv.
Men om ni inte vill bli gravida i nuläget så är det helt enkelt bättre att ni skyddar er. Avbrutet samlag är inte en preventivmetod och med tanke på att preventivmedel är gratis för personer under 25 så finns det ingen anledning att låta bli att skydda sig.
Kram,
Tessi