Röka me piller
29.08.2023
Hej! Ska börja gå på Dizminelle och läste på Google att man inte ska få röka riktigt att man ska sluta. Varför det? Jag röker ju cirka 6st minst per dag å kan int slut

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2023
Hej,
Varför tror du att du inte kan sluta röka? Jag tror absolut att du har klarat av svårare saker i ditt liv än att sluta röka, men det avgörande är förstås om du VILL sluta. Det finns hjälp att få om man vill ändra på sina vanor men precis som med alla andra livsstilsförändringar så kan det vara jobbigt till en början.
Anledningen till att man inte skall röka då man använder hormonella preventivmedel är att risken för blodproppar då ökar. Rökningen innebär ju även i övrigt en påfrestning på hjärtat och blodkärlen så det fungerar dåligt i kombination med p-piller.
Jag tycker att du skall googla vidare på "sluta röka" så hittar du många sidor med bra information. Det innebär inte att du måste sluta idag - men börja med att gå in på lite olika sidor och läs om fördelarna med att sluta och vad du kan ersätta rökningen med. Förhoppningsvis kommer det att öka din motivation att sluta.
Kram,
Tessi