Rörelse i sex
09.08.2018
Hej Decibel
Jag har haft sex några gånger och jag känner att jag har problem. För jag vet inte hur jag ska röra mig. Jag förstår ju att jag ska röra på höfterna på något vis, men jag hittar varken rörelsen eller rytmen. Min kille tappar ofta ståndet då jag rör mig fel och jag märker att han blir stressad av det.
Jag trodde att det skulle vara en reflexmässig rörelse. Ska det vara det? Är det något fel på mig? För jag har absolut ingen känsla att gå på då han är i mig.
Kan det vara att jag är styv i höfterna som det blir dåligt? Jag tycker att jag är ganska mjuk i kroppen annars, men det känns svårt och obekvämt att röra på höfterna när jag ska ha benen isär.
Jag skulle vilja öva och bli bättre, men just nu vet jag varken upp eller ner. Om jag ska röra mig bakåt eller framåt, göra cirklar med höfterna eller vilka muskler jag ska använda eller inte använda. Har ni råd till mig?
Jag vill tillägga att jag inte är så kinestetiskt begåvad. Allt sådant som andra människor tycks kunna automatiskt bara de slappnar av (dansa, simma, köra bil, ha sex ...) har jag jättesvårt med. Obegåvad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.08.2018
Hej,
Jag tror att det är ganska många som känner som du, att de inte riktigt vet hur de skall göra, och att rörelserna känns lite klumpiga och osmidiga och inte alls som på film. Det du skall komma ihåg är att du skall röra på dig för att göra att någonting skönt skall kännas skönare - inte för att det skall se ut på ett visst sätt. Det är ni två som skall känna - skit i hur det ser ut, det är inte ett manus ni följer utan en upplevelse som ni skapar.
Jag skulle helst vilja att du släppte ALLA tankar på vad och hur, och bara tänker på hur det känns. Det finns inget rätt eller fel sätt, och jag tror inte att det handlar om att du skulle göra fel rörelser och att din kille därför tappar ståndet. Han är antagligen precis lika nervös som du, och att det är därför som ståndet svajar till.
Man behöver inte låtsas som att man kan allting, det är helt okej att vara nybörjare. Och även om du hade haft sex 1000 gånger förr så är det en ny partner och då får man mer eller mindre alltid börja om från början. Se det som ett äventyr istället för ett problem.
Om du ligger under och han ovanpå så har du lite begränsade möjligheter att röra dig så mycket, då handlar det ju främst om att ta emot honom. Tar han dig bakifrån så att ni t.ex. båda står på knä så har du lite lättare att röra dig, och ni hittar kanske lätt en gemensam rytm om han håller händerna på dina höfter och "för" dig fram och tillbaka. Att rida en kille kan kännas nervöst i början just därför att man själv är så blottad, och för att "grovjobbet" är upp till en själv, men försök att då tänka helt själviskt en stund och röra dig på det sätt som känns skönast för dig själv. Det kan vara skönt fast du knappt rör dig alls utan bara flyttar dig pyttelite fram och tillbaka (gungar från sida till sida, upp och ner eller fram och tillbaka).
Sex blir i allmänhet bättre med tiden, och vartefter man lär känna varandra lite bättre. Om ni har en öppen kommunikation så underlättar det också då det handlar om sex. Skicka t.ex. ett meddelande åt honom och beskriv någonting du tycker om när han gör (t.ex. jag tycker om då du kysser min hals/smeker mina bröst eller liknande) förhoppningsvis svarar han på meddelandet med någonting han tycker om - och då får man en bekräftelse på vad man gör rätt. Det är superspännande att lära känna en ny person, både på ett positivt och jättenervöst sätt. Så försök att njuta av upplevelsen istället för att vara så hård mot dig själv.
Njut!
Kram
Tessi