Sälja kläder
20.11.2024
Vet inte om det är rätt ställe att fråga, men har ingen annan att prata med. Har gått upp mycket i vikt på en kort tid, ksk 8 kg på 3-4 månader. Detta gör mig otroligt rädd. Jag var väldigt undervikt förr så det är väl bra men jag är rädd att jag ska bara fortsätta och till sist bli överviktig, men jag kan inte deffa för det triggar min ätstörning som jag äntligen snart är fri från. Anyways min fråga är, är det värt att sälja alla kläder som är för små? Eller ska jag vänta och se om min aptit minskar och de börjar passa igen? Detta har hänt en gång tidigare så då var jag glad över att jag inte sålde dem. Jag tränar regelbundet men tydligen äter jag stora mängder mat. Men jag är faktiskt hungrig.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
27.11.2024
Hej!
Tack för din fråga. Du kan gå igenom din garderob och göra olika högar med kläderna som är för små, en hög kan vara för kläder som du vet att du inte kommer använda igen och en annan hög med kläder som du gillar väldigt mycket och som du kanske inte är redo för att skiljas från riktigt än. Du kan också fundera ifall det finns kläder som du eventuellt kan sy om till något annat. Men om du vill tjäna lite extra pengar och se till att dina kläder kommer till nytta så är det bara att sälja dom.
En annan grej man kan göra ifall man inte är säker på ifall man vill skiljas från sina kläder för gott är att byta kläder med sina vänner. Om det skulle komma en dag då kläderna passar igen kan du be att få byta tillbaka dom.
Men jag tror att det bästa för dig är att blicka framåt och fokusera på det som passar dig just nu eftersom personen som passade i dina gamla kläder varken mådde särskilt bra eller tog hand om sin hälsa. Kanske det skulle vara hälsosamt att släppa taget om den personens kläder så att dom inte börjar spöka i din garderob eller blir en påminnelse om tidigare destruktiva tankemönster. Men det är såklart helt upp till dig att avgöra.
Jag är jättestolt över att dina framsteg. Det är helt förståeligt att det kan kännas skrämmande att tillfriskna men du är otroligt stark som trotsar dina rädslor för att ge din kropp det bränsle den behöver. Det att du gått upp i vikt på kort tid har antagligen att göra med att din kropp varit i svältläge under en längre tid, därför tar den nu vara på det bränsle som den äntligen får. När din vikt blir mer hälsosam och din kropp märker att den inte längre är i fara för svält så kommer den inte längre behöva ta till vara det den får i sig i samma takt som den gör nu. Det kommer alltså jämna ut sig vartefter. När man är hungrig ska man äta. Din kropp fungerar alltså precis så som den ska. Den förtjänar att få kärlek och beröm för det jobb den gör.
Om du behöver hjälp och stöd får du alltid ta kontakt hit på nytt. Du kan även vända dig till Ärligt talat-chatten eller Fredrika kliniken om du upplever att du inte riktigt har någon att prata med eller om du behöver stöd i ditt tillfrisknande. Det skulle verkligen vara jättebra om du hade regelbundet samtalsstöd så att du inte lämnar ensam med dina tankar och känslor.
Varma kramar <3
Rosanna