Samlag första gången
11.07.2023
Hej! Jag är en 17-årig tjej som haft pojkvän i 2 år. Vi har inte haft samlag ”påriktigt”, eftersom jag velat vänta, men vi har gjort andra sexuella saker och är bekväma med varandra. Vi skulle testa påriktit men det gick inte att få in kuken. Testat med ett finger och får upp det men undrar om det kan vara något fel på mig?? Anonym
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
26.07.2023
Hej!
Ber om ursäkt att du fått vänta så länge på svar. Det är fint att höra att du har en pojkvän som du är bekväm med och litar på. Det låter väldigt hälsosamt att ni sakta men säkert testat er fram och utforskat ert sexliv.
Det är inte ovanligt att det kan bli problem när man ska ha slidsamlag de första gångerna. Ofta beror det på att man inte är tillräckligt våt eller avslappnad. Även om man är våt och tror att man slappnar av kan det hända att man trots allt spänner underlivet.
Jag skulle därför rekommendera att ni tar det väldigt långsamt och steg för steg. Ta god tid på er under förspelet och utforska och njut av varandras närhet och varandras kroppar innan ni prövar på slidsamlag. Ge din kropp tid att förbereda sig och vänja sig vid slidsamlag och tvinga inte in någonting i slidan ifall det inte känns bra. Kom ihåg att kommunicera med din pojkvän och avbryta ifall det gör ont. Man kan först pröva föra ett finger försiktigt in i slidan och om det känns bra kan man pröva med två. Försök att inte känna att slidsamlaget är “målet” utan fokusera mera på att njuta och ha roligt. Jag rekommenderar också att ni använder glidmedel när ni väl övergår till slidsamlag. Även om du är tillräckligt våt kan det vara bra med lite extra glid, speciellt de första gångerna.
Du behöver inte oroa dig för att det skulle vara något fel. Det är många som har svårigheter med penetrationssex och ofta är det något som går att lösa genom att lära sig slappna av och öppet och ärligt kommunicera med sin partner. Det är väldigt viktigt att ni är öppna med varandra om vad ni gillar och inte gillar och att ni respekterar varandras gränser. Det viktigaste är att båda får ha roligt och att båda får njuta, det finns många sätt man kan göra det på förutom slidsamlag.
Om du trots allt oroar dig för något kan du alltid boka tid till en gynekolog som du kan diskutera igenom dessa saker med.
Kram och lycka till!
/Rosanna