Sex
27.08.2023
Hej! Brukar ha sex med min pojkvän som har en ganska bred penis, halva penisen går att få in smärtfritt men då den bredare delen komemr så tar det så jävla ont. Glidmedel funkar inte, och jag slappnar av och är kåt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.08.2023
Hej,
Trist att det inte går så lätt att ha sex som man skulle önska. Du skriver att den första delen av penisen ryms bra, men att den bredare delen orsakar smärta.
Det låter som att detta är någonting som ni får försöka jobba på på lite längre sikt, eftersom det antagligen inte finns någon snabb lörsning på problemet. Som du säkert har hört så är slidan väldigt elastisk, och det är därför ytterst sällsynt att penisen skulle vara så stort att den inte går att få in - men det kan krävas lite tillvänjning för att det skall kunna göras utan att man upplever smärta.
Då man upplever smärta i underlivet så är det en ganska naturlig reaktion att musklerna spänns för att "stanna upp" och för att smärtan inte skall öka. Det är därför sannolikt att du själv upplever att du är avslappnad men att musklerna i ditt underliv ändå spänner sig vilket i sin tur ökar smärtan. Det jag föreslår är därför att ni tar god tid på er med förspel och mycket glidmedel, och att han tränger in i dig långsamt. Då han väl kommer in så skall han hålla sig helt stilla en stund (10 - 15 sekunder), och det är du som får bestämma över när och hur penisen rör sig inuti dig. Om det gör för ont så får ni avbryta helt, och ha någon annan form av sex ett tag för att sedan försöka pånytt. Och kom ihåg att han endast får komma in - och efter håller ni först er stilla och ger din kropp tillfälle att känna efter, och sedan det är det du som ansvarar för hur ni rör er.
Det är ingenting att skämmas över eller känna att är misslyckat bara för att ni de första gångerna inte kan genomföra ett helt samlag bara genom penetrativt sex. Hela poängen med att man har sex är ju att det skall vara skönt för båda - inte att man måste göra på ett visst sätt. Bara din kropp vänjer sig vid hur det känns då hela han är inuti dig så tror jag att smärtan kommer att minska och sedan avta helt.
Jag tror inte att det är någonting som är "fel", men ingenting utesluter heller att du besöker en barnmorska eller en gynekolog som kan undersöka dig för att kolla att allt ser ut som det ska. Då kan du också diskutera saken med gynekologen som kanske efter att ha undersökt dig bättre kan ta ställning till hela situationen och ge dig råd om vad ni kan testa. Detta är ett problem som kan lösas, så så länge ni två vill försöka så kommer det att lyckas.
Kram,
Tessi