Sex
02.01.2024
Vad gör jag fel, haft sex några gånger med min kille nu. Men jag lyckas aldrig få honom att komma. Och jag kommer heller aldrig? Apan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2024
Hej.
Det finns inget riktigt kort svar på vad detta beror på men det är vikrigt att du vet, och förstår, att det inte är någonting som du gör fel.
Sex tillsammans med en partner är på många sätt olika än det är då man har sex med sig själv. Då man har sex med sig själv vet man bättre hur man skall göra för att det skall kännas exakt som man vill ha det. Det är också mycket mer spännande att ha sex med en partner än att ha sex själv, och det att man spänner sig lite, känner lite press att vara "bra" och att man är lite osäker gör att man inte kan slappna av helt och hållet. Det är helt normalt att det känns så och jag har nog aldrig hört om att någon skulle ha haft sitt livs bästa sex de första gångerna man gjorde det med en partner, för precis som med allting annat så är det någonting man blir bättre på ju mer man lär sig om varandra och om sig själv.
Det att en tjej inte kommer genom penetrativt sex är inte alls ovanligt. I de flesta fall är det så att tjejen behöver någon form av yttre stimulering (dvs vid klitoris) för att hon skall komma. Det är någonting som antingen du själv eller din partner kan göra medan han är inne i dig, antingen med händerna eller med en sexleksak. I dessa fall är det ju en liten fördel om man har onanerat själv eftersom man då vet bättre hur man vill bli smekt, och man kan visa sin partner hur hen skall göra. Med tiden blir man också bättre på att läsa varandras kroppsspråk och signaler så att man t.ex. vet hur den andra andas eller låter eller spänner sig då någonting känns riktigt skönt. Så det att man "kommunicerar" medan man har sex behöver inte betyda att man pratar eller säger hur man vill ha det, utan det kan vara att man visar det genom hur man låter, andas eller rör sig.
Det att en kille inte kommer under penetrativt sex beror ofta på att han är nervös eller spänner sig för mycket. Det kan hända att han är van vid att onani skall kännas på ett visst sätt och inte riktigt hittar den känslan genom samlag - men du behöver inte oroa dig för han kommer nog att slappna av. Och det att han inte har fått utlösning är inte ditt fel. Det är inte hans fel heller utan det betyder bara att ni är helt i början och håller på att lära känna varandra.
Idag har de flesta unga människor tittat på porr i någon utsträckning, och då kan man lätt få en bild av att det är så sex borde se ut eller gå till. Men kom ihåg att ingenting av det ni hört eller sätt eller läst om sex behöver avgöra hur ert sex ser ut. Att titta på porr och tro att det är så sex är i verkligheten är som att titta på ett matlagningsprogram och tro att man efter det kan öppna en restaurang.
Fortsätt att göra det som känns skönt. Huvudsaken med sex är inte att det slutar med en orgasm, även om det givetvis är trevligt, utan poängen är ju att det skall vara skönt och spännande också medan man håller på. Om ni båda två gör ert bästa för att det skall vara skönt för den andra så kommer det att bli jättebra. Och då menar jag inte att ni skall upprepa sådant som ni har sett att de gör på film (eftersom många filmer är fulla av missuppfattningar om hur framför allt kvinnans underliv fungerar) utan jag menar att ni skall ta det lugnt och ta reda på vad just ni två tycker är skönt.
Det kommer att bli jättebra! Lycka till!
Kram,
Tessi