Sex
21.06.2023
Hej, jag undrar, vad ska man göra om man inte kan få in en stor penis o ha sex me nån då man även inte har haft sex på länge me nån o efteråt bränner i rumpan? Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2023
Hej,
Som jag förstår din fråga så har du haft sex tidigare, men det är ett tag sedan och du är nu orolig över att penisen inte ryms in och över att det gör ont efteråt. Egentligen oavsett om det är första gången man har sex eller första gången med en ny partner så är sex i bästa fall ett speciellt och spännande tillfälle, och då är det oundvikligt att din kropp också reagerar på det med att spänna sig. Det är normalt. Det finns nog inget annat "knep" för det än att ta det lugnt och långsamt så att din kropp hinner med.
Som du säkert vet om så är musklerna i underlivet bara delvis viljestyrda, så om en situation är spännande så kommer det att ta en stund för musklerna att slappna av. Om penisen är större än du tidigare har varit med om så gäller inte heller riktigt det som din kropp har lärt sig av tidigare gånger utan det är en ny upplevelse som kräver mer avslappning. Det är väldigt sällan en tjej skulle vara så trång att det inte skulle gå att genomföra ett samlag utan i den största delen av fallen så beror problemen på att komma in på att hon spänner sig och/eller att penisen försöker föras in innan hon är beredd på att ta emot. Du kan då försöka komma ihåg att det främst är osäkra och ovana älskare som försöker göra allting så snabbt som möjligt. I en optimal situation har man tid att förbereda kroppen genom att först använda fingrarna för att öppna upp. Glidmedel är också till god hjälp. Det handlar inte om att glidmedel är till för bara dem som inte blir "tillräckligt" våta av sig själv, utan det kan vara en rolig del av förspelet och gör stunden då fingrarna/penisen förs in betydligt lättare och bekvämare.
Nu framkommer det inte helt tydligt i din fråga om det är vaginalt sex eller analsex du menar, eftersom du skriver att det bränner i rumpan efteråt. Om ni har vaginalt sex så brukar det inte bränna i rumpan efteråt, om det inte är så att det finns någon annan anledning till att huden där reagerar (t.ex. för att du har en spricka i huden vid ändtarmsöppningen eller om killens penis är så stor att även huden vid mellangården och ändtarmsöppningen påverkas - då är det främst glidmedel som kan hjälpa.). Om din fråga gäller analsex så är det egentligen helt samma saker som gäller - att ta det långsamt och att använda glidmedel. Speciellt vid analsex är det viktigt att själva situationen där någonting förs in får ta lång tid och att man pausar direkt om det gör ont. Analsex skall inte göra ont utan då är det ett tecken på att någonting görs fel och det är viktigt att lyssna på för att undvika skador på ringmusklerna.
Så lösningen på problemet är alltså tid och tålamod då ni har sex. Att ta det långsamt och njuta av att det ÄR spännande. Använd först fingrar och glidmedel tills öppningen är redo, och först efter det kommer han in. Skriv gärna in igen om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi