Sex
07.07.2023
Jag å min flickvän har haft sex för första gången och när hon kissa kom det blod ska det göra så efter första gången? .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2023
Hej,
Vissa tjejer blöder de första gångerna de har penetrativt sex, och andra gör det inte. Det är inte alls ovanligt att man gör det och oftast beror det på att det har uppstått små sprickor i slemhinnan inuti slidan, men de läker snabbt och det är inte farligt. Förr talade man om "mödomshinnan" och då trodde man att alla flickor skulle blöda första gången och att det var ett tecken på att flickan var oskuld. Idag talar vi inte längre om mödomhinns utan istället om "slidkrans", och vi vet att inte alls alla blöder första gången så det är ingenting man skall tolka åt något håll.
Skönt att hon har en partner som finns vid hennes sida och att ni kan tala med varandra. Men ni behöver inte oroa er.
Kram,
Tessi