Sex?
08.11.2023
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i typ 9 månader. Vi är 14/15 år och undrar när det är ”normalt” att ha sex. Har haft oral och hand men inte vanligt sex ännu. Är det konstigt om vi har det? Julen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.11.2023
Hej,
Medelåldern för att inleda sitt första sexuella förhållande är i Finland för tjejer runt 16 år och för killar runt 17,  men det finns förstås stora variationer i detta, vissa har sex flera år tidigare och andra flera år senare. Anledningen till att det finns en skyddsålder är dels att förhindra att personer som inte ännu är fysiskt eller psykiskt mogna att ha sex skall orsaka problem för sig själva eller andra, och för att förhindra att vuxna personer utnyttjar barn.
I ert fall är ni på förhållandevis samma nivå både utvecklingsmässigt och åldersmässigt och ni har fysiskt lärt känna varandra stegvis, vilket är bra. Jag tycker att det är ett jättebra sätt att närma sig sex att man inte har någon brådska att få det "överstökat" utan att precis som ni har gjort ta det steg för steg och lite längre enligt vad man har lust med och känner sig mogen till.
En del av det med att vara tillräckligt "mogen" för sex handlar förstås om den fysiska mognaden (att kroppen är tillräckligt utvecklad) men en minst lika stor del är den psykiska och känslomässiga mognaden. Att man förstår att sex är en speciell sak som man delar med en annan person och att det innebär att man har ansvar för varandra. Båda två har ansvar att se till att man skyddar sig mot oönskad graviditet, och för att lyssna på den andra och inte göra någonting som är emot den andras vilja.
Jag tycker inte att det skulle vara konstigt om ni hade sex, men det är inte heller någon brådska med det. Det är jätteviktigt att ni båda två verkligen vill samma sak, för både killar och tjejer kan må dåligt av det om man går för fort fram eller om man känner att man tvingas till någonting man inte vill.
Fortsätt att tala med varandra och vara öppna om vad ni vill göra och vad ni kanske vill vänta med så kommer det att bli alldeles bra.
Kram
Tessi