Sex
10.12.2023
Hej
Jag är tillsammans med en kille och vi har funderat på att ha sex. Men jag har ännu inte fått min mens och jag har läst någonstans att de kan var farligt att ha sex om man aldrig haft sin mens. Är det de? ??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2023
Hej,
Det korta svaret på din fråga är nej. Det är inte farligt att ha sex trots att man inte har fått sin mens. Men man skall givetvis skydda sig med kondom trots att man inte har fått sin mens eftersom man inte vet när den kommer att börja. Så det att man inte har fått mens innebär inte att det är säkert att ha oskyddat sex.
Det långa svaret är att man förstås måste fundera över vad det beror på att mensen inte ännu har börjat. Om man ännu är väldigt ung (12-13) och därför inte har fått sin mens så är man sannolikt inte mogen för att ha sex, men det beror inte på att mensen inte har börjat utan på att man psykiskt och mognadsmässigt inte är redo för det. Ytterst få 12-13 åringar är redo för sex oavsett hur fysiskt utvecklade de skulle vara.
Är man däremot 15-16 år och mensen inte ännu har börjat så kan man vid behov utreda varför mensen är sen , men man är kanske mogen att ha sex mentalt och mognadsmässigt och då är det i sig inget hinder till att inleda ett sexliv.
Huvudsaken är, som alltid, att sex sker med samtycke och att man tar hand om varandra.
Kram,
Tessi