Sex
10.12.2023
Är det olagligteller lagligt att ha sex ifall båda är 14? Kan det vara farligt att ha sex ifall man inte fått sin mens? Räknas det som sex ifall typ min kille skulle fingra mig och jag runka av honom ovs och är det isåfall olagligt? <33

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2023
Hej,
I Finland är skyddsåldern för sex 16 år. Men denna lag finns till för att skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna, inte för att förhindra sex mellan två jämnåriga som är tillräckligt mogna (fysiskt, psykiskt och mentalt) och har sex med samtycke.
I sig är det inte farligt att ha sex även om ma inte har fått sin mens, men i många fall hänger mensen ihop med mognaden och personer som är så unga att de därför inte ännu har fått mens är i allmänhet inte heller mogna att ha sex. Men om du är 14 år och upplever att ni på alla plan är tillräckligt mogna för att ha sex så är det i sig inte ett hinder att du inte har fått mens. Men även om du inte ännu har fått din mens så måste ni skydda er med kondom eftersom man inte heller vet när din ägglossning sker och när din mens kommer att börja. Så bara för att du inte har fått din mens är det inte säkert att ha oskyddat sex.
Du frågar vad som räknas som sex, om det räknas som sex att han fingrar dig eller att du runkar av honom. Det är ganska långt en fråga om vad man lägger för betydelse i ordet "sex". Vissa tänker på ordet sex enbart som "samlag", medan sex för andra kan vara jättemånga olika saker, allt från smekningar eller oralsex till att ha samlag. Du har ju rätt att själv bestämma om du använder ordet sex som en synonym till ordet samlag - men det behöver alltså inte vara det. Enligt mig är det absolut sex att han fingrar dig eller att du runkar av honom, medan "vaginalt samlag" innebär att han är inne i din slida med sin penis. I lagen har man åtminstone tidigare (då det kommer till skyddsålder) avsett samlag, men oavsett om man talar om sex eller samlag så är det alltså inte olagligt för er två så länge det sker med samtycke och ni anser att ni är tillräckligt mogna.
Kom ihåg att man inte måste "ställa upp" på sex bara för att den andra vill. Hela poängen med sex är att det skall vara någonting som båda två njuter av och mår bra av. Det händer ibland att killen kan ha svårt att komma in i tjejen. Oftast beror det då på att tjejen spänner sig och inte är helt avslappnad (trots att hon kanske själv tycker att hon är det.). Då är det bra om man kan backa lite och t.ex. smeka varandra eller ha någon annan form av sex en stund och sedan kan man försöka pånytt. Man behöver inte se det som ett "misslyckande" även om ett samlag av någon anledning inte skulle fungera första gången (eller gångerna) som man försöker, utan det är bara att slappna av och försöka igen. Det är samma sak som med allting annat att det kan kräva lite träning. Men det underlättar alltid om man kan ha en öppen kommunikation och man tar hänsyn till den andra.
Kram,
Tessi