Sex
16.12.2023
Hej! Jag är en tjej och bor hemma med mina föräldrar. Min fråga är om ni har tips på hur jag kan ha sex med mig själv (om ni förstår vad jag menar). Jag kan inte skaffa sexleksaker. Jag skulle gärna vilja testa något men jag vet liksom inte vad jag kan göra. Har ni tips? Anonym tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.12.2023
Hej,
Tack för din fråga och grattis till att du vill lära känna din kropp bättre, det är en bra sak. Jag vet inte om och hur du har onanerat tidigare, men egentligen finns det inga regler eller gränser för vad du hittar på så länge du inte gör någonting som kan skada dig. Det jag menar är t.ex. att alla eventuella föremål du använder måste vara hela och rena och inte kan t.ex. gå sönder eller ge ifrån sig skadliga ämnen eller kemikalier.
I större varuhus (t.ex. citymarket) säljs en del sexleksaker, likaså i "Normal", men om det inte känns aktuellt att använda sådana så kan du börja med någonting du hittar hemma. Det finns t.ex. väldigt många olika appar med vibrationer som du kan ladda ner till din telefon. Du kan söka i appstore på "vibration app" och se vad du hittar. (Beroede på hur du då använder din telefon så skall du förstås komma ihåg att skydda den med t.ex. en ren plastpåse.) Vill du testa att smeka dig själv utanpå eller inuti så väljer du helt enkelt ett föremål som du tycker har lämplig storlek. Här kan det vara en fördel om du kan trä en kondom ovanpå så att föremålet säkrt är rent, och du skall förstås undvika sådana föremål som är vassa eller sköra.
Ganska mycket kan man variera upplevelsen av sin egen beröring med att använda glidmedel. Testa t.ex. med en parfymfri olja eller i nödfall matolja. Du kan då tänka på att lägga en handduk under dig så att det inte blir fläckar av oljan. Ett annat ganska välanvänt knep är duschen, men du skall komma ihåg att använda den enbart utanpå, d.v.s. vid klitoris och blygdläppar men utan att  spruta in vatten i själva slidan eftersom det kan leda till problem med bakteriefloran.
Ta god tid på dig och ta reda på vad du tycker om och vad just du njuter av, det är en god investering i din egen hälsa :)
Kram,
Tessi