sex
01.02.2024
Hej jag känner mig psykiskt redo för att ha sex och tänker inte längre att det är en så ”stor grej” eftersom de flesta i min ålder redan gör det men jag är livrädd att det kommer göra ont. Jag kan inte ens föra in ett finger i slidan för det känns som nått tar emot och gör ont så hur ska det nånsin lyckas att ha sex? desperat

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2024
Hej,
Jag brukar i allmänhet undvika att copy-paste:a svar, men eftersom jag just svarade klart på det som rent fysiskt sett är samma fråga så börjar jag med att upprepa ungefär samma sak.
Vi är alla byggda olika, så det är antagligen så att din slidkrans är mer uttalad än vissa andras. Det jag därför föreslår är en övning som skall göras långsamt, respektfullt och under en längre tid. Det är ingenting du skall stressa fram. Börja alldeles i lugn och ro med att bekanta dig med ditt eget underliv. Du kan gärna titta med en spegel hur det ser ut, och känna efter utanpå med fingrarna. Om det känns okej så kan du lägga någon form av glidmedel vid slidöppningen och på dina fingrar och känna efter försiktigt om du får in ett finger. Om det gör ont så kan du pausa, men gärna hålla kvar fingret om det inte gör för ont, och vänta på att smärtan avtar (för det brukar den göra medan man t.ex. räknar till tio). Det kan hända att denna "träning" kräver flera gånger, men bara du tar det lugnt och försöker slappna av, och inte gör några hastiga rörelser så tror jag att du ganska snart kommer att få in fingret utan att det gör så ont, och då kan du testa vidare, försöka få fingret lite högre upp eller känna runt.
Sedan då ett finger inte gör ont så kan du testa med två fingrar, eller med något föremål som har lämplig storlek. (Se till att föremålet är helt och rent, och trä vid behov en kondom över det för att det skall vara helt tryggt. På sätt och vis kan det vara vettigt att vänta med sex tills du har nått det stadiet, för att undvika att det skall vara smärtsamt. Sex är alltid spännande, och det är helt neturligt att man spänner sig inför det. Men genom att du först lär känna din egen kropp och vänjer slidöppningen med beröring så behöver det inte bli så smärtsamt. Slidkransen, som sannolikt är anledningen till att det gör ont då du försöker föra in ett finger, är en veckad slemhinna, och just nu kan vecken sitta delvis "i vägen" för ditt finger. Så försök att lugnt ta det lite längre för varje gång så att vecken flyttar på sig lite, men utan att det behöver vara så dramatiskt så att de skulle brista eller spricka (vilket de eventuellt skulle göra om du försökte dig på penetrativt sex just nu.)
Det kan vara lättare att föra in fingret om du gör det t.ex. efter att du har onanerat, eftersom slidan vidgas lite av sig själv då man blir upphetsad, och den är fuktigare då. Men använd gärna glidmedel ändå. Det kan vara smärtsamt för vem som helst att föra in ett torrt finger eller en tampong om inte kroppen är "beredd" och det inte finns tillräckligt med fukt.
Ställ upp pyttesmå delmål för dig själv, t.ex. "idag skall jag bara känna runt utanpå", och sedan nästa gång " idag skall jag känna på mynningen", "idag skall jag lägga in fingret en pyttebit" och sedan upprepning, och lite lite längre för varje gång. Jag tror inte att din kropp är "avvikande" på något sätt, så det kommer nog att lyckas med lite tålamod. Var stolt över dig själv för alla små "framsteg" du gör.
Och sedan då den dagen kommer då du skall ha sex med en partner så får du göra ditt bästa för att det skall vara en person som förtjänar dig. Du är alldeles för värdefull för att slösa bort på att ha sex med en person som inte skulle förstå att det är ett hedersuppdrag.
Många kramar,
Tessi