Sex
04.03.2024
Hej, jag är en tjej på 16 år och har en partner. Jag undrar hur vet man ifall man är berädd på att ha sex? Och tänk så tar det sjukt och det inte alls är skönt. Detta kanske låter konstigt men kan man ”öva” att ha sex?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.03.2024
Hej,
Jag tycker inte alls att frågan är konstig, utan riktigt bra. Det är inte alltid så lätt att veta om man är "redo" eller inte, och jag kan ju inte heller ge dig något exakt svar på huruvida DU är redo eller inte, men jag kan ge tips på lite saker du kan tänka på själv för att ta reda på om du är beredd, och hur du kan förbereda dig.
Jag vet att det finns olika sätt att tänka på sex, och jag tror att alla tänker på det lite olika. För vissa handlar det mer om en helt fysisk grej. Ett fysiskt sätt att njuta tillsammans med andra och att djupa känslor inte alls behöver vara inblandade. Det är helt okej att man känner så, men det viktigaste är nog att man känner sig själv och vet hur man själv tänker så att man inte ger sig in i någonting som man sedan blir sårad av. Så om man t.ex. är en person som lätt förälskar sig och brukar bli kär i personer som man t.ex. har hånglat med så lönar det sig säkert att välja sin partner med omsorg så att båda känner likadant. Annars är risken stor att det för en själv känns som en "stor grej" medan det för den andra var "bara sex" och då kanske det resulterar i att man känner sig ledsen eller får sitt hjärta krossat.
Du skriver att du har en partner, så då är sannolikheten större att ni känner likadant för varandra. Jag vet inte hur långt ni har kommit på det fysiska planet men det är alltid bra om man kan närma sig sex stegvis. Om man går direkt från att ha kramat varandra till att ha penetrativt sex så kan det vara en större överraskning (lite som att gå direkt från att sitta i en bil till att köra själv). Och det lönar sig alltid att diskutera med sin partner kring allting som har med fysisk intimitet och sex att göra. Man får aldrig anta att någon vill ha sex utan att ha tagit reda på om det faktiskt är så.
Så ett sätt att ta reda på om man själv är beredd och förbereda sig inför sex är att vara fysiskt intim med sin partner, och att ta det lite längre för varje gång. Om man känner "ja, ja - jag vill fortsätta ännu längre" så är man antagligen beredd, medan om man känner "nej, vänta!!" så skall man inte gå längre än så ännu utan fortsätta på den nivå man är eller backa lite.
Penetrativt sex (d.v.s. att någonting förs in i slidan) kan göra ont de första gångerna om man antingen är nervös och spänner sig, och i synnerhet om man inte tidigare har försökt föra in någonting i slidan eftersom det då är någonting helt nytt. Det du kan göra själv är därför att bekanta dig med din egen kropp genom att lägga någon form av glidmedel på fingrarna och känna efter. Försök föra upp ett finger i slidan och testa hur det känns, om det går bra så kan du testa med två fingrar. Om du utan problem får in två fingrar så kommer det sannolikt inte att vara ett problem att ha penetrativt sex.
Det att man spänner sig är helt naturligt och man kan inte helt styra det med tanken. Många gånger kanske man själv upplever att man är helt avslappnad men eftersom det ÄR en spännande situation så kan du helt enkelt inte lura din egen kropp. Men givetvis är det inte meningen att sex skall vara smärtsamt, och det är ingen katastrof fast man måste backa och fortsätta göra det skönt för varandra på andra sätt tills man vill testa pånytt.
Se till att ni planerar med preventivmedel på förhand, och efter det fokuserar ni på att njuta och göra det som känns skönt. Om båda två njuter så är ni på rätt väg oavsett i vilken takt ni går framåt.
Lyacka till!
Kram,
Tessi