Sex???
10.06.2024
Jag är en tjej på 14 år och min kille 15. Vi har varit tillsammans i typ 2 månader, men träffats i typ 4 månader.
Många brukar ha sex först å sen bli tillsammans men vi har inte haft sex ännu och det känns som att vi borde ha det. Vi sover över med varandra nästan varje helg och hänger en del. Men inte haft sex ännu. Jag är då oskuld men jag tror inte att han är det.
Jag tror att han vill, han har så att säga ”hintat” lite. På skämt sagt typ ”Jaa **** trodde att ja ska få fitta ikväll”
Men jag vill men är typ rädd att göra fel eller något. Barbie

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2024
Hej,
Jag ska börja med att påminna dig om att det verkligen inte är någon brådska med att ha sex. Precis som du skriver så är du 14 år och han är 15. Det är LÅNGT ifrån alla i er ålder som har sex. I Finland är medelåldern för tjejer att inleda sitt sexliv med en partner runt 17 år, och för pojkar lite högre. Givetvis finns det de som börjar ha sex tidigare - men det finns också de som börjar mycket senare än så.
Sex är inte heller någonting man skall ha bara för att man känner att man "borde" eller för att någon skulle tjata eller förvänta sig det. Sex skall alltid ske med samtycke, för annars är det inte sex utan ett övergrepp. Så lita först och främst på det du själv känner. Om du vet till 100% att du vill och att ni är redo för det så är det okej, men om du känner att du inte ännu är riktigt där så behöver du inte känna att du gör fel mot honom utan ni får helt enkelt vänta. Det innebär ju inte att ni inte skulle kunna röra vid varandra - snarare tvärtom. Det är ett jättebra sätt att börja bekanta sig med varandras kroppar att man hånglar, smeker varandra både utanpå och innanför kläderna o.s.v. Sex skulle lätt bli konstigt om man gick från 0 till 100 på en gång, d.v.s. att man skulle gå direkt från att bara hänga tillsammans till att ha penetrativt sex. Då skulle men missa väldigt många steg på vägen och risken är större att man faktiskt gör någonting "fel" eftersom man då inte alls känner den andra.
Du skriver att han har hintat om att han vill ha sex. Men han är trots allt bara 15, och det kan lika väl hända att det är någonting han säger för att han vet att han "borde" säga det. Samhället lägger en stor press på att killar skall vara drivande och "alltid redo", men så är det inte alltid. Killar kan också vara nervösa och blyga och osäkra och helst vänta ett tag till.
Så jag föreslår att ni i lugn och ro bekantar er med varandras kroppar, utan press på att '"göra det". Sen då du börjar känna att du är redo så kan ni diskutera saken. Det är viktigt att man kan tala om vad man vill ha - och om man inte är redo eller bekväm att tala om sex så skall man nog vänta ett tag till innan man faktiskt försöker ha det. Ni behöver också diskutera preventivmedel, så att ni vet att ni är överens då det kommer till den saken.
Var bara lugn. Jag tycker att det låter jättebra att ni sover tillsammans utan att ni ännu har försökt ha sex, det tyder på att ni faktiskt trivs med varandras sällskap och närheten. Vänta med sex tills ni båda känner er 100% redo, då vet ni att ni inte går över varandras gränser.
Om det är någonting annat du funderar över så är det bara att fråga.
Kram,
Tessi