sex
30.10.2024
Hej! Jag undrar om jag är helt dum i huvudet men jag har uppfattat det så av folk att man inte kan ha sex när man har mens?? Jag har tänkt på det här i flera år men aldrig kommit fram till ett svar. Varför skulle man inte kunna ha sex när man har mens, jag förstår inte!? mjauu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2024
Hej,
Givetvis kan man ha sex fast man har mens. Det är kanske mer en fråga om personliga preferenser. Vissa tycker att det blir klottigt då det finns risk för blod, och vissa tjejer kan uppleva att de är ofräscha medan de blöder, men det finns absolut ingenting som hindrar att man har sex om båda två är okej med det. Är man rädd för blodfläckar eller klott så kan man ju tvätta sig innan och t.ex. lägga en handduk under sig för att skydda underlaget.
Det man kan minnas är att livmodertappen/livmodermunnen kan vara lite känsligare just under mensen så vissa ställningar kan göra lite mer ont (t.ex. om penisen eller någonting annat kommer väldigt långt in i slidan) men det är inte heller farligt.
Kram,
Tessi