Sex
26.06.2017
Lite pinsam fråga men hur låter man under sex? Ska man stöna eller ska man va tyst. Och om man kommer hur visar man det för den man har sex med? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2017
Hej.
Sådär generellt kan man nog konstatera att sex är betydligt tystare i verkligheten än på film. Jag tycker inte att man skall försöka låta, för då blir det lätt som ett skådespel. Istället skall man känna efter och låta sig själv ha ljud om det känns så - men inte tvinga fram någonting.
En av nackdelarna med att man tittar så mycket på porr idag är att många går omkring med en bild av hur sex "Borde" se ut eller låta, vilket inte nödvändigtvis alls stämmer överens med verkligheten. På film stånkar skådespelarna på och har en massa ljud så fort de rör vid varandra, och i verkligheten har man inte nödvändigtvis mer ljud då man har sex med en partner än man har då man har sex med sig själv.
Din partner kommer, förutsatt att hen är uppmärksam, att märka att du får orgasm på sättet du andas och spänner dig. Ha ljud om det känns så för dig - men om det inte gör det så är det bättre att vara tyst. Risken om man har väldigt mycket ljud utan anledning är att din partner tror att hen gör rätt och att det känns jätteskönt för dig även då det inte gör det - och då är det kanske svårt visa hen vad man egentligen tycker om.
Låt som du känner, inget mer och inget mindre :)
Kram
Tessi