sex
10.06.2018
hej å hjälp! om en vecka ska jag träffa en kille/crush och vi kommer förmogligen att umgås men även ha sex. Vad har ni för tips jag kan prata om med han så det inte ska bli stelt. hehe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2018
Hej,
Jag kan förstå spänningen och nervositeten inför att träffa en ny person, speciellt om det är nån man är intresserad av. Men hur trist det än låter så är det nog absolut bäst om du är helt dig själv. Om ni har gemensamma intressen eller tänker på samma sätt så kommer ni att hitta saker att tala om, och då blir det helt enkelt inte stelt. Om det skulle bli det så får man nästan fråga sig om ni verkligen passar ihop. Och ni är ju trots allt två, så allt ansvar över att hålla konversationen igång ligger inte på dig. Tala om dina intressen, om vad du tycker om att göra/läsa/titta på på tv. o.s.v. Förhoppningsvis kan han diskutera saker och då är det inte alltid så avgörande att alla diskussioner behöver vara så djupa.
Se till att du har det ordnat med preventivmedel redan på förhand. Helst kondom om ni inte känner varandra och är helt 100% säkra på att ni är friska.
Sen måste jag ju påpeka att åldersskillnaden mellan er är väldigt stor. Ja, den skulle knappast väcka någon uppståndelse om ni var 10 år äldre än ni är nu, men just nu är det en väldigt stor åldersskillnad, och killar i hans ålder som intresserar sig för tjejer i din ålder är inte alltid (kanske oftast inte) någonting att rekommendera. Vet han hur gammal du är? Jag förstår att det inte är vad du vill höra, men jag tycker att han borde intressera sig för någon i hans egen ålder.
Huvudsaken är att du tar hand om dig själv och inte utsätter dig för någonting som känns jobbigt eller obehagligt. Du är viktig.
Kram
Tessi