Sex
23.09.2021
Min förhud går ej att dra fram och tillbaka vad skall jag göra vågar inte gå till hälsovården? Och jag skulle vilja ha tips på hemmagjorda slidor Hugo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2021
Hej,
Det finns olika orsaker till att förhuden inte går att dra tillbaka. Det kan handla om att förhuden är för trång, men det kan också bero på att förhuden ännu sitter fast i ollonkanten - vilket inte är helt ovanligt för personer i din ålder. Beroende på vad problemet är så behandlas det på lite olika sätt.
Om förhuden sitter fast i ollonkanten så brukar det för det mesta ordna sig av sig själv. Du kan själv försöka töja lite på den och t.ex. massera med olja. Det är inte meningen att du skall ta i så att det gör ont, men eftersom jag inte vet vad problemet är så är det svårt att ge några direkta råd.
Om problemet är att förhuden är för trång så kan det ibland få hjälp av en kortisonkräm som läkaren kan skriva ut, men ibland behövs det ett ingrepp där man tar bort en del av förhuden för att den inte skall vara för trång. Det låter väldigt dramatiskt men i de allra flesta fall blir resultatet väldigt bra och det är ett väldigt vanligt ingrepp.
Jag förstår att det känns jobbigt att gå och tala om en så intim sak, men samtidigt så är det ingenting att skämmas över och du är långt ifrån den första som lider av detta problem. Men om du inte vill tala med hälsovårdaren om det så kanske det skulle vara lättare att tala med dina föräldrar? Eller att boka en läkartid direkt vid hvc. Läkare talar om och ser penisar varje dag så det är verkligen ingenting konstigt med det.
Ibland kan förhuden vara så trång att det är svårt eller smärtsamt att ha sex, eller att det lätt uppstår infektioner under förhuden, och därför är det bra att få det åtgärdat.
Då det kommer till tips på hemmagjorda slidor så har jag lite svårt att vara till hjälp. Jag har läst många tips, men eftersom jag inte är kille så har jag inte själv någon erfarenhet av hur bra de fungerar. Därför tycker jag att du skall googla på "hemmagjorda sexleksaker", för jag vet att det då kommer olika förslag på saker man kan hitta på hemma. Men som sagt kan jag inte ge några garantier på hur väl de fungerar :)
Kram,
Tessi