Sex eller inte?
20.06.2018
Jag och min kille vill verkligen ha sex med varandra men han är 00 och jag ör bara 04. Vad ska jag göra jag vill verkligen ha sex me han och han vill ha de me mig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2018
Hej.
Lagen om skyddsåldern på 16 år för att ha sex finns till för att undvika att unga personer skall bli utnyttjade av äldre personer. Lagen finns alltså inte till för att bråka, utan för att skydda. Din kille är äldre än du, och med tanke på din ålder så skulle det i värsta fall kunna anses som sexuellt utnyttjande av barn. Skulle ni vara tio år äldre skulle knappast nån alls reagera över er åldersskillnad, men just nu är den trots allt ganska stor. Det händer rätt mycket på fyra år i just den ålder där ni befinner er.
Om ni båda två vill samma sak så skulle det knappast få några rättsliga följder fast ni har sex, men med tanke på att din kille kanske är myndig(?) så lägger det ändå ett väldigt stort ansvar på honom. Skulle det leda till en rättsprocess så skulle "sexuellt utnyttjande av barn" inte se smickrande ut i hans brottsregister, och det skulle högst antagligen hindra honom från väldigt många jobb i framtiden. Eftersom han är myndig så är det saker han måste ta hänsyn till.
Jag förstår att detta knappast var det svar du önskade, och om ni besluter er för att ha sex så är det ju ingenting jag kan göra åt saken, jag önskar bara att ni verkligen tänker efter - och att ni bara gör såna saker som känns rätt för er båda. Sex får aldrig innefatta tvång eller tjat - då är det inte sex utan någonting helt annat. Det finns många andra former av sex som inte innefattar penetrativt samlag som man kan sysselsätta sig med under tiden man väntar. Sen du ni upplever att ni har väntat klart så hoppas jag att ni skyddar er och att ni är försiktiga, och att ni alltid tar hänsyn till varandra i alla beslut ni gör. Bra sex är roligt - men det är ingenting man måste skynda med, det är helt klart värt att vänta på.
Många kramar.
Tessi