Sex första gången utan kondom?
13.03.2017
Hej!
Jag undrar om man kan ha sex första gången utan kondom om båda inte har haft non form av sex typ onanerat? eller haft sex? Coolboy02

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2017
Hej.
Om ni båda två är oskulder så är det osannolikt att nån av er skulle bära på en könssjukdom, så i det avseendet är det ofarligt att ha oskyddat sex. Men om sexet innefattar en kille och en tjej så finns det alltid en risk att oskyddat sex skulle leda till en oönskad graviditet, så isåfall skulle jag rekommendera att ni använde någon form av preventivmedel. Är det två killar eller två tjejer som har sex så finns ingen risk för graviditet.
Att onanera ökar inte risken för könssjukdomar, däremot är det ett fantastiskt sätt att lära känna sin egen kropp och sin sexualitet. Så att onanera kan vara ett bra steg om man vill börja vara sexuellt aktiv. Men alla vill inte eller tycker inte om att onanera, så det är inte heller ett tvång eller en förutsättning för att ha ett bra sexliv. Man får välja helt själv hur man vill göra på den fronten.
Men precis som i kommentaren du har fått nedan så tycker jag att det skulle vara bra om ni bekantade er lite långsamt och försiktigt med varandra om båda två är oerfarna. Börja med att kyssas och smeka varandra och skynda inte. På det sättet hinner ni känna efter ordentligt och hinner lära känna både er själva och varandra innan det är dags för penetrativt sex.
Ha det bra och ta hand om varandra!
Kram!
Tessi