Sex, gynekolog, modell?
12.12.2016
Hejj på er! :) kmr nu ställa två ganska så olika frågor inom olika ämnen, men tyckte det skulle vara onödigt att skriva två frågor...
Första frågan är den att när borde man gå till gynekolog eller får man lapp om när man ska gå dit? Eller är det då man har börjat ha sex som man borde gå? Jag och min pojkvän har skyddat sex då och då. Men jag äter ej p-piller.
För att vara ärlig så vet jag inte vad mina föräldrar tycker om det, om dom äns förstått att vi har sex. (Vilket jag tror ej, jag är ju deras "lilla ängel") de sa nog alldeles i början av vårt frieri då vi för första gången sku sova att de int är så bra å att vi int ska göra det nå ännu, för då kan ja bli gravid osv. Men vad dom menade med "ännu" vet jag inte och inte har jag nu frågat eller tagit upp ämnet igen. De var flera månader efter, som vi första gången då hade sex. Hans föräldrar vet nog om det, men inte mina. Måste ens föräldrar veta? Och hur blir det om det ngn gång blir hälsoundersökning å dom frågar om man sällskapar med någon? Har dom tystnadsplikt då eller får dom berätta det för föräldern? Sko inte vilja att de får reda på.
Den andra frågan är nu då att det är väldigt många som säger och tycker att jag borde bli modell och jag har även fått höra det av främlingar. Så jag undrar hur värt är det att typ tänka tanken och bli modell? Hur gör man? Vet att man måste typ ha en modellagent om man vill lyckas bättre. Taacksam för svaar! :D Modellen ;p

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.12.2016
Hej,
det är helt ok fast du skriver två helt olika frågor i samma meddelande, precis som du skriver skulle det vara onödigt att lägga dem i olika :)
Till gynekologen kan man nog gå då man har börjat ha regelbundet sex, eller är sexuellt aktiv i största allmänhet. Men om du inte för tillfället har någonting speciellt du funderar över och inte är intresserad av att t.ex. börja med p-piller så kan du också vänta ännu. Man får ingen speciell kallelse till gynekologen då man är ung utan skall boka tid själv. Ibland kanske man vill kolla upp att allt ser ok ut, och då kan man boka tid trots att man inte misstänker att någonting skulle vara fel.
föräldrar behöver nog inte alls veta om att man har sex. Med tanke på din ålder så har du rätt till det privatlivet, precis som dina föräldrar har rätt till sitt. Oftast är ju föräldrar bara oroliga att man skall råka illa ut, t.ex. att man skall bli gravid eller bli utnyttjad på något sätt. Men så länge man skyddar sig och ser till att bara ha sex med personer man tycker om och litar på så har man ju gjort det man kan för att ta hand om sig själv. Och det låter ju som att du och din kille är ansvarsfulla och tar hand om varandra. Om de under en hälsoundersökning frågar om du är sexuellt aktiv så vill hälsovårdaren/läkaren oftast bara ta reda på att man kan ta ansvar för sina handlingar och att man skyddar sig, och med tanke på din ålder så har du ju nått din sexuella myndighetsålder och de har således ingenting att klaga på. De skulle i vilket fall som helst inte ha rätt att berätta det för någon eftersom de har tystnadsplikt. (Det skulle eventuellt vara annorlunda om du var t.ex. 13 och hade sex, för då skulle barnskyddslagen gå före alla andra lagar)
Angående modellyrket så kan man ju absolut kolla upp saken om det känns som att man är intresserad av det. Möjliheterna till att livnära sig på yrket här i vårt land är kanske lite begränsade, men om man är villig att flytta eller resa så finns det ju ingenting som hindrar det. Du kunde försöka kontakta en modellagentur och fråga av dem hur du skall gå vidare. Många modellagenturer har formulär som man kan fylla i på nätet tillsammans med några bilder, medan det verkar som att andra "modellagenturer" livnär sig ganska långt på att ta mycket betalt för att ta bilder av personer som hoppas på en modellkarriär, men att det tyvärr inte alltid går så mycket längre än så. Kanske det skulle vara bra om du tillsammans med en vuxen person (t.ex. en förälder eller annan nära person) skulle bekanta er med de olika agenturerna och vad de har för arbetssätt. Det är naturligtvis viktigt att man har bra bilder av sig själv som man skickar in - men man måste hålla huvudet kallt och inte låta sig utnyttjas, betala alltså inte stora summor för t.ex. dina foton utan var lite kritisk till agenturerna om de "tar" mer än de "ger". Men om du googlar på "mallitoimisto" så får du direkt flera träffar på agenturer dit du kan skicka in bilder.
Lycka till!
Kram
Tessi