Sex och förhållanden
27.07.2018
Jag ska gå rakt på sak. Jag tycker inte om sex.
Sex i sig är varken skönt eller jobbigt, det är bara sex, det är motion, så jag kan lika bra träna eller stretcha. Med en partner jag tycker om kan sex vara kul, till en viss mån, men det är ändå bara träning och inget annat.
Sex är ju verkligen viktigt i ett förhållande. För de flesta verkar sex avgörande: Dåligt/för lite/inget sex = inget förhållande.
I alla mina tidigare 3 förhållanden har mina känslor för personen, och orken med förhållandet, svalnar avsevärt snabbt just på grund av sex. Min partner har velat ha sex (eller göra något annat sexuellt) varje gång vi träffades, och jag har bara känt hur jag inte orkar längre. Varför träffas vi, är det bara för sex? Hur kan folk vara så kåta? Jag vet att mina partners har brytt sig oerhört mycket om mig, och varit måna om mitt välmående, men fastän jag har försökt förklara så tror jag inte att någon av dem har förstått hur pass för mycket sex/sexuellt dödar förhållandet för mig. De har verkat ta det som "okej, hon vill inte ofta ha sex, men jag kan få henne kåt, då vill hon, då är det inget problem!". Det är inte så det funkar.. Kåt eller inte, huvudet är inte med, speciellt inte varje gång vi träffas. Jag behöver få träffa min partner utan att det ska bli något sexuellt ibland, om ens bara för att känna att han är i förhållandet för mer än bara sex.
Det börjar kännas smått omöjligt för mig att hitta någon det kan funka med i längden. Antingen måste de nöja sig med alldeles för lite sex (vilket jag skulle få skuldkänslor av), eller så skulle jag ha alldeles för mycket sex (och kväva mina känslor). De skulle ta illa upp och tro att jag inte ville ha dem, eller så skulle jag känna mig som en sexdocka. Men tänk om, mot all förmodan, jag skulle råka hitta någon som inte behöver ha sex 5-6 dagar i veckan, morgon och kväll? Det är just det som känns overkligt för mig. Alla män jag känner verkar så sexuella..
Jag säger inte att jag aldrig vill ha sex. Jag blir kåt, jag vill ha sex, men mitt behov mättas och hålls mättat länge. Jag har gärna sex med min partner, för att jag vet att det är viktigt för honom. Jag vill ju bara veta att han då också kan avstå sex för min skull utan att göra någon stor sak av det, och avstå från att försöka initiera sex varje gång vi träffas.
Hur jag än försökte förmedla det här åt mina partners så gick det inte hem hos någon av dem.. Vissa bättre än andra, men nästa morgon var det new game likväl.
Hur tusan ska man få in det i deras skallar, när kåtheten verkar ta över så? Varför verkar så få vilja gå med på att ha sex mer sällan/inte varje gång de vill det? Att någon inte är intresserad av sex verkar så ologiskt för dem, at det inte tar det på allvar. "Är man förälskad vill man ju vara nära, och ha sex", suck.. (Är inte asexuell dock, även om mitt ex är säker på att jag ligger någonstans på det asexuella spektrumet..)
Jag skyllde länge på åldern, att unga män är som kaniner gällande sex, men efter att jag har varit med en äldre man kan jag inte längre säga det..
Det är individuellt, det vet jag, men majoriteten tycks luta mot mer sex, hellre än för lite.
Det känns bara så svårt att hitta någon som inte kräver att jag ska ge något så intimt hela tiden, jag ser inte hur jag ska kunna hitta någon i min nuvarande ålder som inte är så sexuell av sig..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.07.2018
Hej.
Jag förstår problematiken. Om man själv har en låg, eller alldeles frånvarande sexualdrift så ÄR det svårt att förstå då den andra fungerar på ett helt annat sätt, och tvärtom givetvis. I vårt samhälle idag är det dessutom nästan lite fult att vara ointresserad av sex (jag menar alltså inte att det är det, men att det ofta anses som någonting avvikande.) Du är ju inte ensam, men många lever precis som du har gjort - i förhållanden där man kompromissar.
Således skulle kanske det optimala vara att hitta en annan person som har liknande drift som du, vilket inte alltid är så lätt eftersom det är någonting man inte talar så mycket om. Då jag googlade lite snabbt hittade jag denna sida, där man kan komma i kontakt med personer som upplever sig själva som asexuella eller med låg drift på den sexuella planet.
Som du garanterat har hört så har ju alla människor lite olika stark drift. Vissa vill ha mycket sex, andra mindre, och vissa helst inte alls. Det betyder inte att någonting nödvändigtvis måste vara "fel" (undantaget är om det föreligger ett sjukdomstillstånd som sänker driften, men då är man ofta medveten om det själv.)
Jag tycker att det är synd om man måste gå omkring och känna skuld över att man inte kan erbjuda det ens partner önskar sig, så det skapar en obalans för båda parterna i en relation där driften är väldigt olika. Det finns egentligen inte så mycket annat jag kan säga än att konstatera att du inte är ensam, och att det nog finns andra som du. Jag hoppas att du hittar det du söker så att du kan skippa skuldkänslorna eller känslan av att vara otillräcklig. För det är du inte. Du är tillräcklig. det är inte en brist utan en karaktärsegenskap hos dig. Oavsett var på spektrumet du befinner dig. Jag skulle även råda dig att läsa på om ämnet och i olika chat-grupper, eventuellt lär du dig ingenting nytt, men i bästa fall kan du känna dig bekvämare i dig själv då du ser att andra har formulerat samma tankar som du har själv. Kom ihåg att det går att hitta lyckliga och fungerande parförhållanden som inte baserar sig på sex.
Allt gott!
Kram
Tessi