Sex sex sex
03.10.2016
Hej!
Hade sex i helgen, är ingen direkt sexerfaren person så därför undrar jag över detta. När vi låg så gled snoppen ut typ hela tiden. Vad berodde det på?
Känner man om en kille kommer in i en? Tycker (de flesta) killar de e jobbigt att man berör och rör hans penis efter att han har kommit? Hur blir man mera bekväm med att ha sex? Jag känner mig så osäker på mig själv och på vad killen vill, hur man ska runka för skönaste effekt och så vidare? Ge mig lite tips och knep! Precis som allid tycker killar olika om saker och bästa är att fråga den man ligger med men jag undrar ändå sånt där nice to knoow, good to know.
Och nu även en annan fråga om man vill testa sig för klamydia och haft analsex, kan man göra ett sådant test hemma?
Ha en bra dag!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.10.2016
Hej,
Det att penisen halkar ut medan man har sex kan bero på lite olika saker. Det kan t.ex. bero på att den inte är tillräckligt styv, eller att det är "för vått". Om det inte känns som att det var ståndet eller styvheten som var problemet så kan det bero på att man drar ut penisen för långt mellan stötarna, så att den glider ut istället för att glida in tillbaka, därmed kan det också bero på penisens storlek. Om du har sex med samma kille flera gånger så kanske det ni kan testa på lite olika ställningar, det kan hända att vissa ställningar lämpar sig bättre än andra. Jag vet ju inte under vilka "omständigheter" ni hade sex nu, men OM det var så att det var första gången ni låg med varandra och/eller ni dessutom hade druckit lite så skulle jag inte tillskriva det så stor betydelse. Det kan vara helt annorlunda då ni ligger med varandra nästa gång och/eller är nyktra.
Ibland kan man känna då killen får utlösning i en, dels kan det kännas som ett tryck av själva strålen, och dels får han ju oftast orgasm i samband med utlösningen och då brukar man känna sammandragningarna i penisen. Hur känslig penisen är för beröring efter utlösningen nog individuellt. Vissa killar tycker att det är rent obehagligt eller t.o.m. smärtsamt att penisen berörs efter utlösning, medan andra killar inte är lika känsliga. Men i regel måste penisen nog vänta en stund efter utlösningen innan den är glad över att bli berörd pånytt.
Du undrar hur du skall bli mer bekväm med att ha sex. Det kanske bästa sättet är att ha sex med någon man litar på, som man tycker om och som tycker om en. Om man alltid har one night stands så hinner man inte nödvändigtvis ta reda på vad den personen (eller man själv) tycker om, och då är det säkert svårare att bli bekväm. Så i princip kan det hända att du "lär dig" mycket mer genom att ligga med samma person 5 gånger än du gör genom att logga med tio olika människor. Fast då det handlar om sex tycker jag personligen inte att det skall handla om att prestera eller kunna och veta allting, utan om att känna och utforska. Men mitt tips för att du skall känna dig mer bekväm är nog att ligga med någon du bryr dig om, då blir det automatiskt mer förtroligt och förhoppningsvis mer avslappnat.
Killar är ofta ganska visuella, och tänder på det de ser. Så var inte rädd för att låta honom titta på då du tillfredsställer honom, vare sig det handlar om oralsex eller att du tilldredsställer honom med handen. Sätt dig gränsle över hans lår så att du sitter ovanpå honom, ta mycket glidmedel i handen och smek honom. Du får ta god tid på dig och då kan du dessutom se hans ansikte (om du vågar titta på honom) På hans ansikte avslöjas nog ganska snabbt om det du gör känns "helt ok" eller "herregud vad skönt". Du behöver alltså inte känna att du skall veta och kunna allting om honom då du sätter dig där - utan du gör det för att ta reda på allting du behöver veta. Det får gå långsamt och det är bara bra om du ibland byter grepp och tryck och takt. Om du känner dig modig kan du också ta hans hand och lägga den ovanpå din och be honom visa dig - då får du veta allting - grepp, tryck och takt. Sex skall vara roligt - gör det till någonting upphetsande och njutningsfullt att lära känna varandra.
Om man misstänker att man har smittats med klamydia i analen så kan inte ett urinprov ge svar på det, uatn då måste provet tas med en bomullspinne från äntarmen. Absolut säkrast är det därför att vända sig till hvc för provtagning. I din hemkommun är det på preventivrådgivningen som provtagningen för könssjukdomar görs. Du behöver inte känna dig nervös eller obekväm för att ta kontakt dit - eftersom du INTE är den första personen som testas där. Det finns hemmatest för klamydia, men dels kostar de och dels är de inte avsedda för provtagning från ändtarmen så jag kan inte garantera hur tillförlitligt resultatet är. Om det skulle vara så att du har klamydia så får du även behandlingen gratis från preventivrådgivningen. Så det är bara att ta kontakt med dem och komma överens om en tid.
Sköt om dig!
Kram
Tessi