Sex under mens
05.07.2023
Hej!
Igår fick jag min mens och trots det hade jag och min pojkvän samlag, han använde ingen kondom och vi hade inga andra preventivmedel heller men han kom inte inuti mig Jag hade en tampong inuti mig under samlaget. Jag undrar om det kan vara så att jag är gravid trots att han inte kom och då vi hade sex på första dagen av mensen. Tack på förhand! Flodhäst

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2023
Hej,
Det är inte så sannolikt att man skulle bli gravid samtidigt som man har mens, dels för att ägglossningen inte brukar ske då och dels för att ett befruktat ägg behöver slemhinnan i livmodern att fästa sig vid. Du skriver också att din pojkvän inte kom inuti dig vilket också gör det mer osannolikt. MEN - det finns ingenting sådant som "säkra dagar" att ha sex eftersom man inte nödvändigtvis vet om när man har ägglossning och den inte alltid är regelbunden trots att mensen skulle vara det. Som du säkert har hört så är inte heller avbrutet samlag (d.v.s. det att killen drar sig ur innan han kommer) en preventivmetod eftersom det kan finnas levande spermier i försatsen.
Men med tanke på alla de olika faktorerna du räknar upp så känns det inte så sannolikt att du skulle bli gravid. Om vi tänker på det den vägen - att ni verkligen skulle försöka bli gravida - så är det inte det bästa sättet att bli gravid att ha ett avbrutet samlag under mensen medan man samtidigt har i en tampong. Jag vill ändå råda er att i fortsättningen alltid komma ihåg att skydda er så behöver ni inte oroa er.
Kram,
Tessi