Sexfilm
12.09.2023
Hej, jag brukar kolla på porr men det känns som om att sexet inte ser ut så som på filmerna. Finns det någonstans eller någon sökord man kan söka på om man vill se hur lungt och ”normalt” sex ser ut? Tjejjen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2023
Hej,
Precis som du skriver så är porrfilmer ofta tillgjorda och inte speciellt verklighetstrogna. Men en stor del av hela porrindustrin baserar sig på att erbjuda fantasier, precis på samma sätt som att det är stor skillnad mellan att vara polis i verkligheten eller polis i en actionfilm.Med andra ord är det en stor del av de som konsumerar porr som inte vill att det skall se verkligt ut utan de vill ha fantasin, och då är resultatet ofta att det blir lite för mycket av allting. Jag tror helt säkert att du inte är den enda som skulle vilja se någonting som är lite verkligare men det är inte nödvändigtvis så lätt att hitta. Filmerna är också riktade till vuxna, så de tar sällan hänsyn till att den som ser innehållet kan vara under 18 år.
Mitt tips är att du kan söka på "rättvisemärkt" eller "etisk" porr. Träffarna är till största delen sådana som kräver en prenumeration (alltså de kostar). Skillnaden mellan dessa filmer och sådant man hittar på stora sidor med gratismaterial är att standarden på filmerna är högre, skådespelarna har bättre arbetsförhållanden då det kommer till sådant som lön och säkerhet och innehållet är inte lika överdrivet. Jag hoppas att du också vågar använda din egen fantasi, för fördelen med att hitta på eget innehåll i ditt eget huvud är att du själv får bestämma vem som medverkar och vad som händer, så det innehållet är alltid på en nivå som är lämplig för just dig.
Jag tycker att det är jättebra att du som konsument vågar vara kritisk till det du ser. Man behöver inte titta på dålig porr helt enkelt.
Kram,
Tessi