Sexleksak
12.07.2023
Hej
Jag är en tjej på 16 år.Som vill skaffa en dildo.Vilket är bäst att fråga sina tjejkompisar eller titta på nätet.? Det känns bara pinsamt att prata med mamma om detta.Skulle ochså vara pinsamt om hon råkade hitta dildon om hon städade mitt rum.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2023
Hej,
Jag tycker att det känns som en god idé att börja med att titta på nätet och fundera lite över vad det är du söker. Jag förstår att det är någonting som kan vara känsligt att ta upp med sin mamma och det är nog ganska få som vill diskutera sexleksaker med sina föräldrar. Men det är ju ingenting farligt eller förbjudet så jag tycker inte att du skall vara nervös över att hon hittar den. Det är ju i sig ett tecken på att du vill lära känna dig själv och din egen kropp.  Men om du kan tala öppet med dina kompisar så kan du också fråga dem.
Om du vill beställa en från nätet så är utbudet hur stort som helst och då är det bara att välja och vraka. Om du vill köpa en från en butik så är utbudet inte lika stort, men t.ex. Citymarket har en del sexhjälpmedel från RFSU och Smilemakers i sitt sortiment vid samma hyllor där de säljer t.ex. kondomer och glidmedel.
Lycka till!
Kram,
Tessi