sexleksaker
11.01.2018
hej undrar om ni har några tips på hur man kan göra egna sexleksaker har kollat på olika sidor men det står mes till kilar ella22

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.01.2018
Hej ella22!
När det kommer till "hemmagjorda" tillbehör när man har sex med sig själv eller med någon annan, så är det mest fantasin och följande små förhinder som sätter stopp för vad man kan använda.
Det alla saker du kan tänkas hitta på att pröva behöver ha gemensamt är att de på inget sätt ska kunna skada dig. De ska inte kunna ge blåmärken eller skavsår, skrubbsår, rivsår eller göra så att slemhinnorna spricker och får sår. De ska inte heller vara för varma eller kalla, så att du inte får bränn- eller köldskador. Att föremålet är rent är mycket viktigt, så att du inte får in smuts eller främmande bakterier som kan ge problem (minns samtidigt att tex inte föra in något först i analen och sedan i slidan, tarmbakterier hör absolut inte hemma i slidan). Sedan får de inte avge något främmande ämne, som kemikalier, och man får inte riskera att något av dem lämnar inuti slidan (eller analen, så vill du föra upp något i analen måste det ha en stoppare av något slag, googla analplugg eller buttplug osv så förstår du vad jag menar). Dit hör allt från korkar till flagor av målarfärg. Slutligen får det inte vara strävt, kantigt eller på annat sätt alltså kunna skada dig inuti.
Sedan är det alltså upp till fantasin vad du kan använda. Ett bra tips är dock att dra en kondom på det du tänker föra in i någon kroppsöppning, eftersom kondomerna dels skyddar mot tex ämnen som lossnar från föremålet, dels har kondomer oftast glidmedel utanpå som gör föremålet glattare. Glidmedel kan överlag vara bra att använda tillsammans med föremålet, alternativt annat halt, som kokosolja, olivolja eller babyolja. Men sedan är det alltså att pröva sig fram och resultatet är en smaksak. Vissa tjejer gillar vissa föremål, andra istället andra och ett tredje gäng är helt nöjda bara med egna fingrar. Gurka, morot, banan (akta vassa kanter), deodorantflaska, duschmunstycke, stearinljus, olika vibrerande saker som massageapparater eller eltandborstar... Så länge du följer instruktionerna här ovan, så är det lugnt :)
Kram, Liselott