Sexliv
26.01.2024
Hej,
Jag och min flickvän har varit i ett förhållande i 1,5 år och vi har haft samlag ca. 1 år. Jag har högre sexlust än min flickvän och vi har svårt att hitta en passande balans ibland, så vi skulle behöva några tips på hur man får upp sin sexlust och hittar en balans. Finns det några tillbehör som kan hjälpa? -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.01.2024
Hej,
Tack för din fråga. Det är en ganska vanlig fråga, som tyvärr inte är så lätt att svara på helt allmänt eftersom alla förhållanden är så olika, och jag inte känner er.  Alla människor har lite olika behov och önskemål då det kommer till hur ofta man vill ha sex och hur mycket fysisk närhet man vill ha. Precis som du skriver så kan det ibland bli problematiskt om behoven är väldigt olika. Vissa skulle helst vilja ha sex varje dag, medan andra inte vill ha sex så ofta. Så det första ni kan göra är att ha en ärlig diskussion om hur ofta du/hon skulle vilja ha sex. Detta handlar inte om ett avtal eller någonting ni "bestämmer" utan helt enkelt för att ta reda på hur era behov/önskemål ser ut. Ni kan också fundera över om ert sexliv har förändrats under tiden ni har varit tillsammans. Har ni sex lika ofta nu som ni hade tidigare? Och om svaret är att ni inte har sex lika ofta nu så får ni fundera över vad det beror på. (Det är en helt normal utveckling att man med tiden inte har sex lika ofta som man hade i början och detta händer i de allra flesta förhållanden.)
Det är helt normalt att sexlusten är någonting som kan variera från en period till en annan, och det betyder inte att någonting måste vara "fel" för att man under en period inte är lika intresserad. Det finns många saker som kan bidra till att sexlusten periodvis är lägre, t.ex. om man är stressad eller deprimerad, om man är sjuk, om man lever oregelbundet (mat, sömn, motion) eller om man upplever att partnern stressar en till sex. Att känna att man blir pressad till sex är alltid negativt.
Fundera över i vilka situationer ni båda VILL ha sex, och vad det är som skapar de situationerna. D.v.s. när hände det senast att ni båda två var riktigt upphetsade och vad var det som gjorde att ni båda var det just då? Det handlar sannolikt inte om att hitta någon magisk medicin som skulle göra att din flickvän vill ha sex oftare (för någon sådan finns inte heller) utan mer om vad det är hon behöver för att bli upphetsad. Kanske är det att ni träffas bara ni två och gör saker tillsammans, eller att du visar henne att du tycker om henne. För många människor är det känslan av att man verkligen är "connected" som skapar sexlusten. Försök att skapa dessa situationer, men ändå utan press på att det måste leda till sex. Jag förstår att det kan kännas ologiskt, men det jag menar är att om ni ökar er känsla av positiv samhörighet så kan det ha en positiv effekt på ert sexliv, men det skall inte upplevas som ett tvång från någons sida (dvs du skall inte känna att det är ett tvång att umgås för att du kanske får sex sen, och hon skall inte uppleva att det är någonting du gör bara för att hon sedan måste belöna dig med sex.)
Givetis kan det också handla om hela upplevelsen då ni har sex. Hur nöjda är ni med sexet de gånger ni har sex och finns det saker ni önskar er som inte blir uppfyllt. Det är viktigt att ni båda vågar säga vad ni önskar er av den andra och att ni säger/visar vad ni tycker är skönt.
Tyvärr har jag inga konkreta tips på något tillbehör som skulle lösa problemet, för det handlar ju om vad du/hon önskar. Om det t.ex. är så att hon önskar att ni skulle använda någon sexleksak så skall ni skaffa er en sådan - men om det är oönskat så skulle det antagligen ha motsatt verkan. Jag tror att de flesta problem går att lösa med tid, kommunikation och närvaro, så diskutera saken i lugn och ro men utan att skuldbelägga varandra och gör ert bästa för att skapa det förhållande som ni båda två vill ha.
Många kramar,
Tessi