Sexlust
04.04.2023
Hej!
Jag har aldrig riktigt haft behov av sex och allt vad det innebär. Har dock endå känt att det hör till ett förhållande och är "något man bara gör". Har haft min partner nu i snart 3 år och vårt fårhållande är annars jättebra och vi är kära osv, men jag känner att jag inte vill ha samlag. I början av förhållandet hade vi "normal mängd" samlag (även fast jag kanske inte alltid tyckte att det var rldens roligaste grej). Men nu det senaste året så har sexlusten försvunnit helt och jag blir nästan äcklad av tanken. Mår jättedåligt över det här för innerstinne vill jag ju, både för min egen skull men också för min partners skull. Märker att han blir besviken på mig när jag alltid säger nej och det som förrut var nån gång i veckan nu har blivit 1 gång i månaden. Finns det något det kan bero på och kan det gå att få hjälp med det. Hej
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
11.04.2023
Hej!
Jag förstår att det är jättejobbigt för dig! Också svårt, att riktigt veta vad som är vad. Att inte vilja ha sex är fullständigt okej! Det är viktigt att komma ihåg. Man ska aldrig ha sex för någon annans skull, endast för sin egen. Men att vilja men inte kunna pga t.ex. obefintlig lust kan vara ett stort lidande.
Det finns såklart många orsaker till låg lust, den främsta och väldigt vanliga orsaken kan vara att man äter en medicin som inverkar på lusten. Antidepressiva är t.ex. en sådan medicin. Även p-piller eller andra preventivmedel kan sänka lusten. Livet och stress är också en vanlig orsak. Jag tänker att du behöver få prata med någon, en kurator på skolan eller annan vårdpersonal! Du verkar vara väldigt ensam med dina tankar och så ska det inte vara! Du kan även få hjälp hos en sexualrådgivare, som finns på din närmaste preventivrådgivning! Lycka till!
Kram!
Malin