Sextips
05.03.2017
Nu har jag och en kille träffats i några månader och har bra sex, sexet har utvecklats och blivit bättre. MEN nu är det inspirationsbrist här. Nu är det samma ställningar osv. Vill hetta upp vårat sexliv men har sådan idetorka. Vi har båda pratat om vad vi skulle vilja göra i sexväg men det är grejer som innefattar i en bil eller utomhus osv. Skulle gärna vilja ha mera tips på saker att göra i självaste lägenheten/sängen, små till större grejer. Finns det böcker, filmer och tips så tas det gärna emot!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2017
Hej,
hmm.. nu kommer jag att svara ganska ärligt, och det kanske inte är det du vill höra men det är det du får.
Om ni bara har legat med varandra i några månader och redan har inspirationsbrist så är det nog någonting som inte stämmer, antingen är det då dina/era förväntningar som är felaktiga eller så är ni kanske inte rätt för varandra. Sex skall ju vara roligt och skönt, ett tillfälle då man får leva ut fantasier och komma varandra nära - men det betyder ju inte att det skall behöva vara ett alldeles nytt upplägg varje gång?!?
Det är ju fullständigt möjligt att ha sex med samma partner i många år och ändå uppleva att man har ett fantastiskt sexliv, även om ställningen och upplägget skulle vara i stort sett det samma. Man behöver ju inte eftersträva att man skall imponera på någon med avancerat sex, utan försöka göra sexet till en skön stund då man upplever någonting fantastiskt tillsammans. Men då är kravet kanske att man verkligen skall vara tänd på den andra, och tvärtom.
Jag tycker att du skall börja med att fundera över varför du tycker att du har idétorka. Vad är det som fattas? Det finns oändligt med ställningar, platser och hjälpmedel som man kan använda, och sex går att variera på tusentals olika sätt - men om det känns "jobbigt" att hitta på grejer så kanske det är relationen som är fel?
Du kanske borde börja med att bygga upp lusten? Skicka meddelanden åt honom där du skriver vad du vill göra med honom, och vad du vill att han gör med dig. Gå tillsammans till en sex-shop och köp nya leksaker, eller handla dem tillsammans via nätet. Titta på filmer tillsammans eller ha sex på oväntade ställen (på balkongen, i fönstret, i köket) men i alla dessa sammanhang är det ändå den egna lusten som är avgörande. Om man är kåt, d.v.s. har lust till den andra så finns den sexuella spänningen där - och då är sexet skönt oavsett om det är samma ställning som igår.
Mitt råd till er just nu är alltså att försöka bygga upp lusten, och sedan att försöka göra det så skönt som möjligt för den andra. Sträva till att ni skall vara varandras bästa sexpartners någonsin - utan att haka upp er på att göra det onädigt avancerat eller komplicerat. Lyssna på varandra och se varandra. Med tanke på hur kort tid ni har varit tillsammans så har ni ännu så mycket underbart framför er i att lära känna varandra och varandras kroppar. Så njut av det istället för att stressa!
Kram
Tessi