Skulle de vara okej ?
03.11.2018
Hej ! Jag är lite intresserad av en kille som är två år äldre en mej. Jag är 04 (14år) och han är 02 (16år). Jag ondrar om han skulle kunna få nån skit om de skulle va så att vi skulle ha sex, typ att han har haft sex med ett barn fast jag var me på de ? Skulle de va olagligt eller nåt sånt ? En tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2018
Hej.
Skyddsåldern för att ha sex i Finland är 16 år. Så du har helt rätt i att det skulle vara olagligt för honom att ha sex med dig, eftersom du enligt lagen är minderårig. Det spelar ingen roll om du själv är med på det eller inte. Lagen finns till för att skydda yngre personer från att bli utnyttjade av äldre personer, och med tanke på att han är äldre och i detta fall sexuellt myndig så är det han som skulle bära ansvaret.
MEN
Lagen finns som sagt till för att skydda, och i fall där personerna är (nästan) jämngamla och/eller på samma nivå mognadsmässigt så leder det ytterst sällan till några påföljder. Det finns inga socialarbetare eller poliser som åker omkring och söker upp unga personer som ligger med varandra, de har alldeles tillräckligt att göra med verkliga brott. Så om ni skulle ligga med varandra så skulle ni antagligen inte väcka någon större uppmärksamhet så länge ni båda två är rädda om varandra och vill varandra väl.
Kom ändå ihåg att ni inte behöver skynda er. Du hinner nog ha sex. Sex är jättetrevligt om det är rätt person och rätt tidpunkt, men om det inte är det så skall man hellre vänta än slösa tillfället på nån som inte är värd det.
Kram
Tessi