Spänd
19.10.2014
Hej!:) min pojkvän och jag firar snart 4 månader tsm. Jag har haft ett antal pojkvänner förut men med x känns det värkligen som någon där uppe menade att det skulle bli vi. Jae så (ursäkta språket) JÄVLA lycklig. Vi har inte haft sex ännu men båda har mist oskulden med någon annan. Vi har talat om det och sakt att vi ska vänta till rätt tillfälle. Men jag känner på mig att det snart kommer hända. Och enda problemet är att fast jag 100% vill göra det så spänner jag mig. Så det tog både sjukt, började blöda och han hade svårt att slippa in. Nu är jag orolig att det skabli så med honom också men jag skulle värkligen inte vela det utan jag vill kunna njuta av det. Och vi har no varit inanför byxorn på varandra och sådär och fast jag är upphetsad och vill så spänner jag hela underlivet nåt otrolit. Så frågan är hur ska jag komma över det här nu och lära mig slappna av? Jag har också otrolit lätt för att komma och det skulle jag också vela komma över och kunna hålla ut längre. För det är inte kul att komma av att han bara "leker lite" där nere före vi ska sova. Jag gissar det hör ihop med att jag spänner mig. HJÄLP!! Jag vill också kunna njuta! :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.10.2014
Hej :)!
Vår kära hälsovårdare-sexualrådgivare Tessi är på jobb här på Decibel nästa gång imorgon, hoppas du orkar vänta på svar från henne :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej,
Jag tror inte att du behöver vara orolig att det skall göra lika ont denhär gången som då du miste din oskuld. Det kan vara svårt för killen att komma in om du spänner dig väldigt mycket, men därför skall vi nu försöka se till att du denhär gången är så avslappnad som möjligt.
Det viktigaste för att sexet inte skall göra ont är ju naturligtvis att du vill ha sex själv, men alltid räcker inte heller det. Det kan kännas superirriterande att man inte kan bestämma över hur den egna kroppen reagerar, men man får bara försöka ge sig själv lite tid. Jag tror att det skulle hjälpa om du talade med din pojkvän om vad du är rädd för, och kanske berättar för honom om hur det var då du miste din oskuld. Om ni känner varann och tycker om varann så mycket som du skriver så tror jag att han kommer att ta det försiktigt och vara hänsynsfull bara han vet om dina rädslor.
Du skriver att ni nog har varit innanför varandras byxor, och jag tror att ett bra nästa steg skulle kunna vara att vara tillsammans, smeka varann o.s.v. helt nakna - men utan att ni försöker genomföra ett samlag. Jag tror ju att du kommer att slappna av mer och mer efter hand, och lite spänd är det helt självklart att man är då man skall ha sex med någon första gången - för det ÄR spännande.
Om han t.ex. kan komma in i dig med några fingrar och du är ordentligt beredd (fuktig) så tror jag inte att det blir något problem för honom att komma in. Kom ihåg att använda preventivmedel, och om ni har lust så kan ni också använda glidmedel. Med glidmedel är det lättare för honom att komma in, och det kan minska friktionen lite så att det inte heller gör lika ont för dig 8och kondomen går inte sönder lika lätt). Ta god tid på er och bli inte stressade om det inte lyckas direkt - ni har ju all tid i världen.
Sen då ni båda känner er redo att gå från att ha varit helt nekna tillsammans till att försöka ha sex så skall ni alltså se till att ha ordentligt förspel så att du är beredd. Han får försöka komma in i dig försiktigt, antingen t.ex. i missionärsställningen eller så att du sitter på honom (på det sättet kan ju du bestämma takten). Det låter kanske lite knasigt men försök att låta kropparna styra er och inte tvärtom, så går det nog bra.
Ditt andra "problem" har jag egentligen ingen lösning på annat än att avbryta smekningarna då du är nära att komma om du inte vill komma just då. Eventuellt har det, precis som du skriver, samband med att du är väldigt spänd, och det är möjligt att problemet kommer att lösa sig av sig själv med tiden då du inte längre är lika spänd.
Så mitt råd är att ta det lugnt och fint och tala med varann. Ni behöver inte skynda er - och försök låta bli att stressa upp er om han inte direkt kommer in i dig, ta isåfall paus en liten stund och smek varann istället. Tids nog kommer det att lyckas och det blir så mycket bättre om man inte stressar.
Kramar
Tessi