ståndet slaknar när
12.03.2018
hej
jag har en fråga :
varför ståndet slaknar ner under akten ,är detta tecken på sjukdom eller psykis problem ,jag är 54 år gammal , vad ska jag gör tack för svart. Alan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2018
Hej.
I de allra flesta fall då det handlar om att ståndet slaknar under själva akten handlar det om psykiska orsaker. Antingen stress, depression, oro eller liknande. Med tanke på din ålder så är det inte alls ovanligt att man upplever erektionsstörningar av varierande grad, och endast i 15% av fallen kan problemen härledas till t.ex. störningar i hormonproduktionen.
För män i 45års åldern upplever 25% nån form av erektionsstörningar, och dessa ökar med åldern så att andelen män som lider av erektionsstörningar i 60års åldern är 50%. Siffrorna låter ganska deprimerade, men med tanke på att det är så svårt att bevisa vad de beror på så kan man anta att en stor del av dem beror på prykiska faktorer, och det kan samtidigt kännas tröstande eftersom det innebär att problemen inte behöver vara bestående. En förutsättning för att få och bibehålla erektionen är givetvis också att man känner upphetsning.
Om du upplever att det är ett problem som du vill göra någonting åt så rekommenderar jag att du kontaktar en läkare eller en urolog. Dels kan läkaren lägga remisser till olika prover där avvikelser i blodvärdena isåfall kan uteslutas, och dels kan läkaren vid behov skriva ut mediciner som kan hjälpa dig att bibehålla erektionen.
Lycka till.
Tessi