STD?
15.12.2018
Hej, igår hade jag sex för första gången, vi höll på i ungefär två timmar och hon uppnådde en eller annan orgasm, jag däremot kom aldrig, och fick därför lida av blue balls i ett par timmar.
Detta är dock inte poängen. Jag upptäckte efter middagen att jag hade en torr yta på min undre läpp, och eftersom jag inte har gjort sådant här förr så är jag nu otroligt orolig att jag har fått herpes på läppen (eller annan könssjukdom) eftersom vi också hade oralsex.
Jag har inte bara en torr yta på läppen, utan är också helt plötsligt jättesjuk, förhoppningsvis bara en vanlig förkylning, men igen, jag är jätteosäker eftersom jag inte heller förväntade mig blue balls. (inte längre) oskuld

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.12.2018
Hej.
Nej, jag tror inte att det är herpes eller någon könssjukdom som du har drabbats av. De flesta könssjukdomar (även herpes) har en längre inkubationstid än så - så man blir helt enkelt inte sjuk dagen efter eller samma dag. Däremot kan det ju vara ett sammanträffande att du råkat bli sjuk vid samma tidpunkt som sexet, och att du helt enkelt har torra läppar av det - eller bara för att ni kysst varandra länge??
Men ni skall komma ihåg att skydda er då ni har sex. Du skriver att det var din första gång, så sannolikheten är liten att du skulle bära på en könssjukdom - men om hon har haft oskyddat sex tidigare så skall ni använda kondom, tills hon har testat sig (och även efter det givetvis om hon inte äter p-piller)
Blue-balls är inte farligt som du säkert vet, bara obekvämt. Så inget att stressa över.
Kram
Tessi