SVARA SNABBT
30.01.2017
Hejj jag har några frågor som jag vill ha svar på.
1) Är det vanligt att man ha ont under första gången man har sex?
2) Brukar det ta ont varje gång man har sex eller är det bara första gångin
2) och brukar man blöda efter att man har haft det första gångin?
3) Jag och min kille har problem också att få in den liksom, så har ni några tips på hur det är enklare att få in den?
Snälla svara snabbt och tack i förväg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.02.2017
Hej.
Beklagar att du har fått vänta på ditt svar. Men här kommer det.
Ja, som tjej är det nog vanligt att det brukar göra lite ont första gången man har sex. Men det beror otroligt mycket på situationen och på hur lyhörd och försiktig ens partner är. Oftast beror smärtan mer på att man spänner sig än på att man skulle vara "för trång". Musklerna i slidmynningen är ganska långt viljestyrda, men eftersom det ofta ÄR en spännande situation då man skall ha sex så kan man inte alltid själv helt och hållet slappna av musklerna trots att man skulle vilja göra det.
Det är möjligt att det gör ont vid själva penetrationen första gången, men inuti slidan finns det ganska få smärtreceptorer så det är främst vid slidmynningen som det känns. Ibland gör det ont hela första samlaget, ibland bara riktigt i början. Vissa kan känna av smärtan de första 2-3 gångerna, men det brukar sällan göra så ont att det inte skulle gå att genomföra ett samlag - annars skulle det nog vandra omkring betydligt fler kvinnor som aldrig skulle ha haft sex mer en sin första gång. Det blir bättre helt enkelt.
Jag vet faktiskt ingen statistik på hur vanligt det är att man blöder efter första gången, vissa gör det och andra inte. Och man skall nog inte läsa in för stor betydelse i det. Nuförtiden vet man ju om att det inte finns någon "mödomshinna" som skulle sitta som ett lock innanför slidmynningen, utan att det handlar mer om att slemhinnan runt slidmynningen är veckad, och att den ibland kan få små sår eller sprickor som gör att det blöder. Det brukar inte vara nån störtflod av blod utan mer så att man kan använda ett trosskydd efteråt om det blöder, men det brukar vara betydligt mindre blod än t.ex. då man har mens.
Om man har svårt att få in penisen så brukar det bero antingen på att 1. killen inte är tillräckligt hård. eller 2. att tjejen spänner sig så att det är svårt för killen att hitta in. Att ha sex är väldigt spännande även för killen, så många gånger kan det hända att ståndet svajar till lite eftersom pressen är väldigt stor att "lyckas". Då skall man nog bara ta det lugnt och försöka att inte stressa. Byt ställning och smek varandra en stund tills ståndet vaknar pånytt. Man behöver inte avbryta hela saken och känna sig misslyckad, utan fokusera på att kyssas och göra det skönt för varandra på andra sätt tills ni vill testa igen. Om det handlar om att tjejen spänner sig så gäller egentligen samma sak. Avbryt inte, utan fokusera på annat en stund. Låt killen smeka dig med händerna så att du slappnar av och blir ordentligt våt och beredd. Om man är riktigt upphetsad så vidgar sig slidan av sig själv och musklerna slappnar av. Men det är absolut ingenting konstigt med att du reagerar som du gör - och inget fel. En annan sak ni kan göra är att använda glidmedel. Glidmedel gör det lättare för killen att slinka in, och det kan vara en trevlig del av förspelet. Investera i en tub glidmedel så att killens hand är våt då han stimulerar dig med handen, och kommer in i dig med fingrarna. Då blir det lättare då han skall penetrera dig och din slidmynning är mer beredd på att ta emot honom.
Det kommer att gå fint bara ni tar det lugnt och är försiktiga. Era kroppar vet nog hur det skall gå till bara ni låter dem göra det. Men det är viktigt att ni tar det försiktigt och att du är tillräckligt upphetsad.
Skriv in pånytt om det behövs.
Kram
Tessi