Svårigheter med sex
02.01.2019
Hej!
Jag och en kille känner varandra rätt bra och brukar alltid flirta och umgås tillsammans på fester. Vi är rätt kåta båda två, så båda vet av att festkvällen ofta slutar med att vi hamnar i samma säng. Detta har hänt flera gånger och när vi ska ha sex, så slutar det med att vi bara kör oralsex eftersom jag inte blir tillräckligt våt för att han ska kunna komma in i mig.
Jag är själv kåt och bekväm med killen. Tror ju orsaken är att jag självklart är lite nervös och eftersom det har hänt flera gånger (att jag inte blir våt) så känner jag en press att det inte igen ska fungera. Under förspelet blir jag våt, men sedan ofta torr tillbaka.
När jag är själv har jag inga problem att komma genom att leka med klitoris, ibland blir jag då super våt och vissa gånger inte lika mycket.
Jag vill ju kunna ha sex och vet självklart att långt förspel, glidmedel och såna saker kan vara en ide. Men skulle gärna kunna ha sex på ett helt normalt, enkelt sätt.
Vad ska jag tänka på/göra annorlunda och hur mycket spelar det in att man är påverkad av alkohol?
Tacksam för svar. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2019
Hej.
Att bli våt eller inte är som du vet inte viljestyrt, det är ingenting man kan bestämma sig för att bli, utan påverkas av en massa olika saker. Vissa gånger kan det hänga ihop med hur upphetsad man är eller hur långt förspel man har haft, men andra gånger spelar det inte så stor roll. Och alkoholen har säkert en andel i att lubrikationen inte fungerar riktigt likadant, eftersom alkoholen stökar till det ganska mycket då det handlar om sex och och hur vi reagerar i sexuella sammanhang. (både för killar och tjejer). Du har säkert hört det förr - att alhoholen ökar lusten men minskar förmågan, och det gäller både killar och tjejer. Visst - man kan bli jättekåt (t.o.m. kåtare än då man är nykter eftersom alkoholen påverkar konsekvenstänket och man släpper ofta eventuell oro). Men alkoholen fungerar negativt på andra aspekter, t.ex. att känseln och reaktionerna försämras. Killar har kanske svårt att få eller bibehålla ståndet, för både killar och tjejer kan det vara svårare att komma (eftersom man inte känner lika mycket) och tjejen blir inte nödvändigtvis lika lätt våt eftersom reaktionerna i kroppen blir slöare.
Så antingen får du skippa spriten så att din kropp reagerar mer förutsägbart, eller så får ni ha ett längre förspel. Eller så får ni se till att ha glidmedel till hands. Jag vet att det för många (speciellt yngre personer) kan kännas pinsamt att "måsta" använda glidmedel. Att man ser det som ett misslyckande då kroppen inte själv producerar tillräckligt med lubrikation. Jag tycker ändå att den tanken är felaktig och onödig. Glidmedel gör ofta sex skönare (oavsett om man är ensam eller tillsammans) och det är ganska upphetsande då människor vet vad de vill och inte skäms för att ta för sig i sexuella sammanhang. Så istället för att se det som en reservplan eller ett misslyckande att du använder glidmedel så tycker jag att du skall se det som ett sätt att visa att du vet vad du vill, och inte är rädd för att göra det.
Köp en liten tub glidmedel eller engångsförpackningar som är lätta att ha med i väskan eller fickan, och nästa gång ni får ihop det så tar du helt enkelt fram förpackningen då det är dags för honom att komma in i dig. Jag utgår ifrån att ni skyddar er mot oönskad graviditet, och att du är helt 110% säker på att ni båda är fria från könssjukdomar om ni har sex utan kondom. Använder ni kondom så skall du inte lägga glidmedel på honom innan ni lägger på kondomen eftersom den annars lätt halkar av. Men skippa alltså att känna dig självmedveten och se det istället som förspel eller som ett sätt att markera att du är stark och har sexuellt självförtroende.
Lycka till!
Kram
Tessi