Svårt att bli våt
30.01.2018
Hej!
Är en flicka på 17år och har jätte svårt att bli våt, det tar ont när jag har sex fö jag blir inte tillräckligt våt. Hur ska jag kunna bli kåtare och våtare för har problem med det! Snälla hjälp! Vatten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.01.2018
Hej.
Tyvärr är det ju så att det inte är viljestyrt hur våt man blir. Vissa tjejer tycker att de blir för våta, medan andra, precis som du tycker att de inte blir tillräckligt våta. Det att man blir våt har ofta med upphetsning att göra - men inte heller enbart. Man kan vara väldigt upphetsad men ändå inte bli speciellt våt. tyvärr.
Det du kan göra är först och främst att ta god tid på er med förspelet så att din kropp hinner med. Då tjejen blir upphetsad så blir hon dels våt, men dels vidgas också slidmynningen av sig själv och livmodern och de inre könsorganen lyfts upp lite högre i bukhålan för att ge mer rum för action. Så om det gör ont då ni har sex så kan det handla dels om att du inte är tillräckligt våt, men också om att du helt enkelt inte har hunnit bli tillräckligt upphetsad så att ditt kön hinner reagera på det. Så ta god tid på er, och gör sånt som DU tycker att är upphetsande. Det behöver inte vara så avancerade grejer. Sexuell upphetsning händer främst i hjärnan, så det kan betyda att lite mer djupa kyssar eller att han kysser din hals fungerar och ger önskat resultat. Jag kan givetvis inte veta vad det är i just ditt fall, det vet antagligen bara du själv.
Det är bra om man kan vara ganska ärlig med sin partner om vad man tycker om eller vill göra i sängen. Om man tycker att det är svårt att tala rakt ut om det så kan man göra det till en lek, t.ex. så att båda får tre lappar och på dem skall man skriva ner vad man tycker om eller skulle vilja testa. Sen läser man lapparna i tur och ordning. Man förbinder sig inte till någonting, man MÅSTE inte göra sakerna som föreslås på lapparna, men åtminstone får man en uppfattning om vad den andra vill ha. Om man är rädd för vilka förslag den andra skulle komma med så kan man börja med att på lapparna börja meningen med "Jag tycker om när du..." och så fyller man i resten av meningen. Då får man svar på vad den andra tycker att man gör "rätt" och så kan man fortsätta därifrån.
Ett annat tips är att använda glidmedel. Jag inder att det kan kännas lite dumt då ni båda är så unga och det finns en tanke om att man "borde klara av" att bli våt själv. Men det är ju inte så det funkar. Glidmedel är ganska roligt både vid petting och vid samlag, och det kan ofta vara någonting som gör det sköna ännu skönare. Så var inte rädda för att testa det. Speciellt med tanke på att sex kan göra ont för dig, så skulle det vara en god idé att pröva. Glidmedel kan man köpa från nästan alla matbutiker och det finns ingen åldersgräns på att köpa det.
Det är svårt att svara på hur du skall göra för att bli kåtare. Många unga tjejer kan uppleva det som ett problem att de inte känner tillräcklig sexuell lust. Då gäller det ju att fråga sig själv vad det beror på. Handlar det om att man stressar för mycket över det, att man inte tycker att ens partner är speciellt het eller på att man helt enkelt tänker för mycket. Försök att slappna av. Sex skall ju vara roligt och skönt. Det är inte någonting man skall "prestera" eller "lyckas med", utan någonting man skall göra för att det känns rätt. Så om du inte har lust eller inte känner för det så skall du helt enkelt låta bli - och vänta på ett tillfälle då du verkligen vill.
Lycka till!
Kram
Tessi