Svårt att hålla sig hård
13.08.2018
Hej! Jag och min pojkvän har några problem som vi skulle vilja ha hjälp med. Då vi har sex så är allt fullt normalt de första ca 10 minuterna men sedan har han svårt att hålla sig hård. Vi brukar inte testa i så många olika ställningar, bara missionären och att jag rider honom. Har det något med saken att göra? Isåfall tips på fler olika ställningar? Hur kan vi göra så att han håller sig hård och finns det enkla knep för att han ska bli hård igen efter att just de har skett?
Tacksam för svar:) Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.08.2018
Hej,
Jag vill börja med tt konstatera att ert problem inte alls är ovanligt, så det finns ingenting oroväckande i det, även om jag förstår att det känns frustrerande för er. Det är helt normalt att ståndet svajar till och att killen inte hålls lika hård hela tiden. Och med tanke på att han får stånd och att allt är "normalt" under de första 10 minuterna som du skriver, så finns det ingen anledning att tro att det skulle bero på ett fysiskt problem.
Men som med många problem då det gäller erektionen så spelar den psykiska biten in väldigt mycket, och stress är alltid dåligt i kombination med upphetsning. Så om din killer märker att han inte hålls hård, så leder antagligen stressen över det till att han slaknar - och sedan har svårt att hitta tillbaka. Det blir en ond cirkel helt enkelt. Så det ni borde göra är att hitta ett sätt för er båda att slappna av och konstatera att det faktiskt inte gör så mycket att det blir en liten paus. Då ståndet svajar till - så koncentrerar ni er på någonting annat en stund. Att kyssas, smeka varandra, njuta av närheten. Han kan också ta den tiden att tillfredsställa dig. Tills erektionen kommer tillbaka. För jag är ganska säker på att bara ni lyckas släppa stressen över det så kommer det inte att vara ett problem. Att slakna under sex är inte en katastrof - det är inte det värsta som kan hända. Det värsta som kan hända är snarare det att man ger upp och avbryter för att det "inte funkar".  Gör alltså samma saker som ni normalt gör innan ni kommer så långt som själva akten.
Jag tror inte att ställningen påverkar saken eller skulle vara en bakomliggande orsak till att han inte hålls hård, och jag tror INTE att det är någontig som nån av er gör "fel", ni behöver helt enkelt ta det lugnt och våga finnas kvar i situationen fast det inte alltid går som man har tänkt.
Huvudsaken är att ni två känner er bekväma med varandra och vill lösa "problemet", då finns det alla förutsättningar att lyckas. Ta det alldeles lugnt bara.
Kram
Tessi