Svårt att komma
28.01.2024
Hej!
Jag och min kille har varit tilsammans länge men jag har aldrig kommit med honnom. Jag har aldrig kommit heller då jag fingrar mig själv. Bara då jag gör något annat och det är ett konstigt sätt som jag inte kan göra med min kille. Det känns väldigt bra då vi har samlag eller då han fingrar mig men kommer aldrig. Varför inte? Biet

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.02.2024
Hej,
Du skriver att du aldrig har kommit tillsammans med din kille, men att du nog kan göra det på egen hand. Det beror på att det är en helt annan sak att själv framkalla en orgasm hos sig själv än det är för någon annan att göra det. Dels finns den psykiska biten av det, att man inte nödvändigtvis är lika avslappnad, och då blir det svårare att komma - för både tjejer och killar. Men det finns också en fysisk orsak.
Det är förhållandevis ovanligt att tjejer skulle få orgasm endast av penetrativt sex, utan att klitoris alls stimuleras. Därför är den lättaste samlagsställningen för tjejer att få orgasm i sådana ställningar där det förekommer beröring eller friktion vid klitoris, t.ex. att tjejen sitter gränsle över killen (rider honom) eller olika variationer av denna ställning. Den kanske största delen av tjejer behöver alltså stimuleras utanpå samtidigt som penetrationen sker eftersom penetrationen i sig oftast inte leder till orgasm. (Ja, det finns undantag till detta, vissa kan få orgasm bara genom penetration men det är betydligt ovanligare.)
Jag vet ju inte på vilket sätt det är du får orgasm då du är ensam, om det är t.ex. med hjälp av något hjälpmedel (duschen, något föremål) eller med hjälp av din egen hand, men kanske du kan försöka lära upp din kille så att det är någonting han kunde åstadkomma, alternativt så kan du också smeka dig själv medan ni har sex. Det är ju meningen att sex skall vara skönt för båda två, så du har också rätt att njuta.
Om du är nyfiken på att testa något sexhjälpmedel så säljs vissa sexleksaker numera på t.ex. Prisma eller Citymarket, och det finns ingen åldersgräns på att köpa dem. Kanske en vibrator skulle göra det lättare för dig att få orgasm tillsammans med din kille.
Lycka till!
Kram,
Tessi