Tänder på 2 killar + bi?
28.06.2014
Jag gillar att söka på typ gay-bilder och videos. Jag gillar att läsa bxb-fanfictions/berättelser och sådant. Men det är mer än det. Jag tänder på det och tycker ärligt talat att det är sexigt. Är det normalt? Eller hår det också bara till ddet här med tonåren?
Och så tror jag näatan att jag är bi. Jag gillar killar, det gör jag. Men jag får hela tiden lust att pussa/kyssa en av mina tjej kompisar.. Jag har aldrig sagt det här år någon, för jag vet ju att dem skulle börja se annorlunda på mig. När det kommer till tjejer så googlar jag inte lika mycket, för jag tycker att det kommer upp så mycket snuskigt, men jag läser ibland, och gillar mer det där mjuka med kyssar o.s.v.
Men jag vet inte om jqg är bi, för jag kan tycka att tjejer är vackra, men jag attraheras bara till några få. Inte några kändisar i alla fall. Så..
Är det normalt att jag som tjej tänder på två killar tillsammans?
Och verkar det som att jag är bi? YI

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
02.07.2014
Hej YI!
Okej, först, du är långt ifrån ensam med dina tankar. Det vet vi både av erfarenhet och pga de frågor vi får in till portalen. Det är tex många unga som tänder på lesbisk porr och börjar fundera på om de är lesbiska. Så du är verkligen på inga vis onormal och vi kan inte understryka det här tillräckligt.
De allra flesta människor utforskar sin egen sexualitet i något skede av livet – och speciellt i tonåren. Konstigt skulle det vara annars, sex och sexualitet är ju en av de naturligaste sakerna hos människan. Klart att man vill veta vart man hör. Och speciellt i dag kanske, just nu när det blir alltmer accepterat att inte höra till heterosexuella. Då blir det också mycket lättare att börja fundera och reflektera. Kanske det inte ens är nödvändigt att sätta sig själv i något fack längre? Speciellt om man inte har så mycket erfarenhet av sex, förhållanden, kärlek osv är det troligen mycket lättare att bli osäker och fundera på vart man riktigt hör. När man dessutom råkar på alla möjliga former av sexuella berättelser, om det sen handlar om två tjejer eller två killar tillsammans, och man märker att man blir kåt av det fast man i verkligheten bara tänder på det motsatta könet! Klart att man blir fundersam då.
Att du tänder på två pojkar tillsammans är alltså inget konstigt. Sex är ju attraherande. Man kan kanske jämföra det lite med att vi människor fascineras av och påverkas känslomässigt av en massa olika saker som vi inte riktigt skulle reagera likadant på om vi upplevde det i verkligheten. Tex fantasyböcker och –filmer med helt otroliga världar som är både spännande och skrämmande, sånt är ju jättevanligt att fastna i och tycka jättemycket om – fast det egentligen är ganska konstigt att vi gör det. Eller skräckfilmer med rentav äckligt innehåll som man ändå av nån anledning dras till och vill se. Människan har en otrolig kreativ förmåga och vi kan leva oss in i nästan vad som helst. Nu menar vi absolut inte att jämföra skräckfilmer med att du tänder på gayporr – vi menar bara att på samma sätt som vi lever oss in i fantasivärldar och drömmar är det också lätt hänt att vi lever oss in i en massa olika former av porr och blir tända av det. Just för att människans hjärna är så bra på det.
Sen om du är bisexuell, det kan vi förstås inte svara på. Och det är helt okej att du inte heller kan det ännu. Det kommer nog med tiden, bara du tillåter dig själv att känna det du känner och experimenterar med din egen sexualitet. Låt det ta den tid det tar. Sen när du hittar Honom eller Henne, då vet du. Få människor är hundraprocentigt hetero- eller homosexuella, sexualiteten utvecklas hela tiden och kom ihåg att det ju faktiskt är en människa du blir kär i, inte ett kön! Det som gör att man faller för någon är allra oftast personligheten, även om det kanske är utseendet som drar oss till en viss människa. Men när vi lär känna någon, lär känna någon på djupet, så är det personligheten vi faller för. Det KAN vara så med din tjejkompis, att du bara tycker om henne så mycket för hennes personlighets skull och då kan det hända att man tvivlar lite på om känslorna är av vänskap eller om det är mer än så.
Vet du, det mest troliga är nog bara att du håller på att utvecklas i din sexualitet just nu. Du lär känna dig själv och vad du tycker om, och sånt tar tid. Fundera inte så mycket på vad som är normalt/onormalt, låt det ta den tid det tar. Oavsett om du kommer fram till att ”hej, jag är faktiskt bisexuell” eller om du inser att ”nej, det är nog killar som gäller för mig ändå” så är du precis lika okej ändå. Du har rätt att vara precis som du är – och du SKA vara precis som du är.
Kraaaaaaaam!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica