Tankar
02.12.2017
Hej
Jag är tjej och jag har alltid varit säker på att jag gillar killar. Nu har jag börjt tänka typ,tänk om jag är lesbisk. Jag tror och är nästan helt säker på att jag fortfrnde gillar killar men jg får alltid tankar om TÄNK OM. Jag vet inte varför jag tänker så och tanken på att vara ihop med en tjej känns jättekonstig bara. Jag tänker mest tjejer som vänner. Jag har varit kär i flera killar. Jag tycker absolut inte det är nåt fel med att vara homosexuell men jag skulle int vilja vara det. Jg kan tänka så för att jag har kontrollbehov och vill veta. Jag undrar om nån kan veta om det värkar som om jag är lesbisk. Vill gärna ha svar snabbt.
/orolig Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2017
Hej.
Det är ju lätt för mig att säga, men jag tycker helt enkelt inte att du skall ta nån stress över saken. Vilken sexuell läggning du har är inte ett beslut du kan fatta själv - men du avgör ju själv vad du gör åt saken. Om du vet att du brukar vara intresserad av killar så räcker det ju med det. Skulle det i något skede visa sig att du har känslor för en tjej så får du ta det då - men det är ju ingenting du behöver stressa upp dig över just nu, då det inte finns någon anledning till det?
Eftersom du har varit kär i flera killar så låter det ju som att ditt intresse ligger främst där. Då behöver du inte stressa över någonting som kanske dyker upp nån dag. Själv tror jag inte att man behöver "besluta" att vara antingen det ena eller det andra, utan mer fokusera på att man är kär i en viss person, för dig har det hittills varit killar och då räcker det kanske att du vet det. Om det sedan visar sig att du en dag blir kär i en tjej så får du, men måste inte ändra på ditt tankesätt. Du avgör själv hur du definierar dig, det är inte någonting som nån annan kan eller får bestämma.
Kram
Tessi