Tänker inte på sex?
05.04.2017
Hejhej! Jag börjar med att säga att jag tror jag är bisexuell. Ibland tvekar jag men jag tror nog det är så. Jag har börjat tänka på en flicka som går i min skola, men inte på ett sexuellt sätt. Hon är väldigt öppen med sin sexualitet (bi) och har flirtat med mig flera gånger. Hon visar tydligt att hon tycker om bröst och rumpor. Men så kommer jag in i bilden och inte alls tänker så, jag tänker mera att vi skulle mysa mycket och kyssas och sånt men inte mera än det. Jag känner inte alls lusten för sex och sånt. Varför är det så? Inbildar jag mig bara om att jag tycker om tjejer? Och ja jag vet att jag är bara 15 och har hela livet på mig för att lista ut men jag kan inte få det ur huvudet.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.04.2017
Hej,
Jag kan förstå din önskan om att få ett tydligt svar på "vad du är", idag framställs det som om det är någonting av det viktigaste, att man skall veta vilket fack man skall lägga in sig i.
Det är nog många som känner som du, att de kan förälska sig i personer av båda könen. Själv kan jag tycka att det är en enorm rikedom, att man förälskar sig i en person - inte i ett kön. Och då det handlar om sex rent konkret så borde det ju vara så att man får ha sex precis så långt som det känns bekvämt för en. Om det är att kyssas och smekas som du fantiserar om (med henne) så är det helt okej. Du måste ju inte ta det längre än så om du inte vill - och skulle det sedan visa sig att du vill ha mer så är det också okej. Till viss utsträckning kanske det är din brist på erfarenhet av att ha sex med en person av samma kön som gör att du inte kan föreställa dig att ta det längre än så?
Det kommer säkert att visa sig med tiden vad du vill, precis som du skriver. Kanske det bästa skulle vara att du håller ditt sinne öppet, att du tänker på dig själv som en sexuell person utan att ta stress över vilket kön du vill ha sex med eller vilken form av sex. Du skriver att du inte är intresserad av att ha sex med henne, men det att du vill kyssas och smekas är ju också sex.
Jag tror inte att du "inbillar dig", men dina känslor kanske ändå är olika gentemot killar än mot tjejer. Och det behöver kanske inte betyda att det ena är mer rätt eller fel än det andra.
Många kramar
Tessi