Underlivet
27.03.2017
Hej! Jag är en tjej som är 15 år gammal och har aldrig haft sex med någon. Jag känner mig inte tillräckligt trygg med det, är rädd att något kommer gå fel och så.. MEN nu till min fråga: Brukar alla tjejer raka sig mellan benen? Jag känner att jag inte vill göra det eftersom det gär ont och börjar klia direkt.. Har ni några tips hur man ska göra för att det inte ska börja klia? Och eftersom jag har hört att alla tjejer "ska" raka sig så vill jag inte ha sex om killen tycker att jag är äcklig medmycket hår.. Tacksam för svar Snabbt!!!! Kåtbocken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2017
Hej.
Jag tycker precis som kommentaren du har fått nedan. Huruvida man skall raka sig eller inte mellan benen är DITT val. Ingen annan har rätt att bestämma över det. Håret mellan benen finns där av en anledning. Det är meningen att håret skall fungera som ventilation, för att det inte skall bli för varmt och svettigt - eftersom det leder till en ökad risk för infektioner. Om man dessutom rakar bort allt hår uppstår lätt små sår som ökar risken för irritation och infektioner ytterligare. Så om man funderar på vad som är mer hygieniskt så är det definitivt att låta håret finnas kvar.
Det innebär ju inte att man måste gå omkring med en hel buske om man inte vill det, men då är saxen ett bra alternativ. Klipp håret så kort du kan med sax, och raka endast bikinilinjen. Då slipper du klådan, och bibehåller vantilationen medan du ändå inte är "okontrollerat" hårig. Men huvudsaken är att du väljer själv hur du vill se ut. Och precis som det står i kommentaren du har fått så har inte en framtida partner rätt att bestämma över saken - om han skulle anse att det är äckligt med mycket hår så förtjänar han inte tillgång dit, och har sannolikt ganska begränsad erfarenhet av hur tjejer faktiskt ser ut mellan benen. Om all erfarenhet han har av kvinnliga könsorgan kommer från det han har sett på film så är det inte helt tillförlitligt.
Försök eftersträva att vara nöjd med dig själv, det är trots allt dig själv du skall leva längst tillsammans med och det är den relationen det är viktigast att ha i skick.
Kram
Tessi