Undvika fontänorgasm?
12.03.2018
Hej! Jag onanerar ganska regelbundet men nu på senaste har jag märkt att jag inte kan komma utan fontänorgasm när jag stimulerar klitoris. Det är jobbigt att blöta ner kläder och lakan osv hela tiden. Om jag försöker att inte slappna av så mycket att jag skulle få fontän så känns orgasmen nästan ingenting. Finns det någonting jag kan göra för att undvika fontänorgasm och för att få tillbaka mina gamla hederliga orgasmer utan sprut?? Frustrerad tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.03.2018
Hej,
Med tanke på din ålder så är det många saker som förändras i din kropp och den utvecklas hela tiden. Ibland är förändringarna välkomna och ibland mindre välkomna.
Jag är inte säker på att jag har några förslag på vad du kan göra för att undvika fontänorgasm. Jag förstår precis vad du menar med att det inte är lika skönt om du måste hålla tillbaka. Så mitt bästa förslag är nog att försöka onanera vid såna tillfällen då det inte gör så mycket fast det klottar. Lägg en handduk under dig och klä av dig. Jag tror inte att fontänorgasmen beror på något trauma, och jag tror inte heller att det har någonting att göra med om du blir våt eller inte.
Att bli våt är oftast inte viljestyrt, så det spelar inte så stor roll om man vill bli våt eller inte, utan är mer en kroppslig reaktion helt enkelt.
Jag kan inte säga om dina fontänorgasmer är någonting som kommer att "gå över" av sig själv, eftersom det inte är så vanligt att det skulle finnas så mycket forskning kring det. Så jag tror att det bästa du kan göra är att försöka acceptera det och njuta ändå. Fontänorgasmerna är inget "fel" och det är ingenting du behöver skämmas över, nu just är de bara en del av hur du fungerar.
Kram
Tessi