Utan kondom
24.08.2023
För några månader sedan så frågade min pojkvän om jag ville att vi skulle prova att ha sex utan kondom. Eftersom att jag inte går på p-piller sa jag nej, men nu har han börja tjata om det varje gång efter att vi har haft sex. Jag säger nej hela tiden men han blir bara sur på mig och slutar inte tjata. Han säger bara att jag ska börja gå på p-piller eller att jag kan ta "the morning after" pillret, men jag vill varken dera av dem. Vi har varit tillsammans i över ett år och jag vill inte göra slut, fast borde jag göra det ändå? Hur ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.08.2023
Hej,
Du gör helt rätt som säger nej. DU bestämmer helt och hållet under vilka omständigheter du vill ha sex och han har ingen rätt att tjata på dig att ha sex utan kondom. Du skriver ingenting om huruvida någon av er har haft sex med någon annan tidigare men det är ju inte enbart graviditet som kondomer skyddar från utan även könssjukdomar.
Om du inte vill äta p-piller så måste du inte göra det. Och att ta dagen efter piller bara för att han vill ha sex utan kondom är definitivt orättvist mot dig eftersom det INTE är ett preventivmedel utan en nödlösning. Dagen efter pillren innehåller en förhållandevis stor mängd hormoner och de kan påverka din mens flera månader efteråt, så det känns inte rättvist av honom att din kropp skall behöva gå igenom det bara för att han vill slippa kondomen.
Det är ingen mänsklig rättighet att få ha sex, så om du vill ha sex enbart med kondom så får han helt enkelt finna sig i det eller vara utan. Om det är viktigare för honom att ha det skönt än att DU har det bra så kanske han tycker att hans känslor är viktigare än dina? Jag är stolt över dig för att du förstår att det inte är så. Du har rätt att bestämma över din kropp och under vilka omständigheter du låter andra få ta del av den. Försök att inte låta dig påverkas av att han surar eller tjatar - för det berättar betydligt mer om honom än det gör om dig. Du är inte hans egendom och han har inte rätt att bestämma i denna fråga.
Nästa gång han sätter igång och tjatar så tycker jag att du skall avbryta honom och säga "hördu, nu får du sluta tjata. Det är antingen sex med kondom eller inget sex alls som gäller." Om han då fortsätter att tjata så visar det ganska tydligt vems känslor han själv tycker att är viktigast.
Du gör helt rätt. Tro på dig själv!
Kram,
Tessi