Vad jag lärde mig av porr
14.03.2018
Hej!
Ville bara berätta att jag haft stor nytta av porr i mitt liv. Va? tänker ni. Jo, innan jag tittade för första gången var jag äcklad av tanken på penisar och visste inte alls hur de fungerade, men efteråt, när jag sett dem i rörliga bilder, började de normaliseras för mig. Och när jag skulle ha sex för första gången när jag var 20 kändes det inte särskilt dramatiskt alls. Jag visste ju då hur de såg ut och hur de betedde sig!
Samtidigt har jag aldrig tagit åt mig av hur sex framställs i porr. Jag var medveten redan från början om att sex inte går till riktigt så där i verkligheten, att det bara är skådespeleri och att de för det mesta väljer ut män med stora kön och tjejer med gigantiska bröst. Inte särskilt representativt alltså. Som ung tonåring lusläste jag om sex och samliv i fackböcker och på UMO:s hemsida bl.a, så jag visste vad som var normalt.
Mitt första sex var underbart! Det var ungefär som jag väntade mig, och utan porren hade jag nog inte vågat pga min ängslan inför penisar. Så ja, porr kan faktiskt också vara bra om man är kritisk och förnuftig ;) K

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2018
Hej.
Vad glad jag blir, och grattis till att din första gång var lyckad. Jag önskar att det kunde vara så för alla.
Jag tror att du är långt ifrån den enda som har upplevt att penisar är mer eller mindre obehagliga och skrämmande, och att man inte riktigt vet vad som förväntas av en i ett sexuellt sammanhang. Om man går in i sin första sexuella upplevelse med den känslan så är nog risken stor att man upplever det hela som ganska obehagligt. Då är det säkert en bra grej om man lyckas avdramatisera det hela på egen hand med hjälp av bilder, tidningar eller filmer innan man kommer till själva situationen.
Det finns väldigt olika porrfilmer. Många upplever att de är kvinnoförnedrande och att de framställer sex alldeles fel, medan man själv - konsumenten, också har rätt och möjlighet att välja filmer som INTE är det. Det finns feministisk och rättvisemärkt porr om man vill dra sitt strå till stacken i att inte understöda den smutsigare delen av porrindustrin. Det är ett faktum att många far illa inom denna industri, många blir utnyttjade på olika sätt och det finns många saker som inte står rätt till. MEN historiskt sett har människor i alla tider tyckt om att se nakenhet, och personligen tror jag inte att någon kan få porren att försvinna. Det enda man kan göra är att som konsument se till att understöda den del av industrin som ser till helheten istället för bara snabba pengar. Det finns alternativ. Sen är det upp till var och en att besluta om man vill vara konsument eller inte.
Så länge man, precis som du, kommer ihåg att porrfilmer inte nödvändigtvis motsvarar verkligheten. Att kroppar inte alltid ser ut så, att man inte måste göra allt de gör i filmerna, och att sex inte alltid låter som på film så kan man säkert ha nytta av det också. Porrfilmer som är rättvist producerade är en väldigt säker form av sex för både medverkande och konsumenter, och de kan vara en bra källa till inspiration och upphetsning. Jag tycker inte att man skall känna skuld över att man tittar på porr, så länge man kommer ihåg att sex i verkligheten är någonting helt annat. Sex i verkligheten är i bästa fall så mycket bättre än på film, eftersom du själv får vara med och känna.
Fortsätt att tänka själv och vara kritisk och förnuftig!
Kram
Tessi