Vad runkar de till
26.03.2014
Jag har varit tillsammans med min kille över ett halv år. Och jag undrar vad de flesta killar runkar till när dom är själva. Kollar dom porr? Fantiserar om sin partner eller något annat? Finns det nåt slag av statistik elr något där killar har svarat? A

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
03.04.2014
Hej A!
Jaaaa-a du, den som skulle veta det... ;) Eller kanske det egentligen är så att vi tjejer INTE SKA VETA det? På samma sätt som att killarna inte har något att göra med vad VI fantiserar om medan vi onanerar? För se, när det gäller sexfantasierna när man är för sig själv, så hör de nog till de saker i livet som är privata, intima, hemliga. De är ens alldeles egna och så ska det nog kanske få vara också. I sexfantasierna är man mycket friare än i verkliga livet, allt är tillåtet, inget behöver man skämmas för och där får man fantisera om sådant man faktiskt aldrig ens skulle komma på tanken att göra i verkliga livet. Det är det som är hela charmen med dem, det är därför de hetsar upp oss sexuellt. Kryddan i vårt eget sexliv, liksom ;) OM man har ett eget sexliv som man inte delar med någon partner alltså. Alla onanerar ju inte - enligt statistiken har ca 95% av alla killar och 65% av alla tjejer onanerat någon gång/regelbundet - men det finns många fördelar med att ha ett eget, privat sexliv också.
Men så mycket har vi förstått av undersökningar vi läst och föreläsningar vi hört att många sexfantasier inte alls är så snuskiga, kinkyga, absurda eller utgår från någon fetish som de flesta inbillar sig att andras sexfantasier är - utan helt vanliga och framförallt "normala". Många onanerar faktiskt också till drömmar och fantasier om den egna partner - men det behöver inte alls betyda att de förväntar sig något av partnern som han/hon inte ger eller inte skulle gå med på, utan är liksom bara en naturlig förlängning av det delade sexlivet.
Andra gånger kanske de onanerar till tankar om kändisar, random attraktiva personer de sett eller bekanta. Det är också helt normalt, för vi slutar inte finna andra personer attraktiva eller tändande fastän vi är i ett förhållande med ett tillfredsställande sexliv. Kanske bara medan vi är riktigt, riktigt nyförälskade, men inte senare. Att tänka på någon annan medan man onanerar kan nog inte räknas som otrohet, just för att det är privat. Någonstans måste gränsen gå för hur mycket en partner ska få kräva av ens privatliv - fast olika människor har nog olika åsikter om var gränsen för "inte okej att göra när man har flick-/pojkvän" går. Att inte berätta för partnern vad man fantiserar om är nog ändå allmänt vedertaget inte som att ha en hemlighet för partnern - vi har rätt att behålla våra innersta tankar för oss själva. Att vi har något i våra liv som vi inte delar med partnern är också bara hälsosamt för förhållandet, annars riskerar man kanske att "förlora sig själv" i förhållandet. Ett förhållande kräver inte heller fullkomlig ärlighet inom det sexuella - för skulle man kräva det skulle man ju också vara tvungen att erkänna partnerns fel och brister, vad man stör sig på osv. Och det är bara nyttigt för förhållandet till en viss gräns, sedan blir det bara krävande eller elakt. Är man svartsjuk på partnern för att man misstänker att han/hon tänker på någon annan medan han/hon oananerar borde man nog ta sig en ordentlig titt i spegeln och fråga sig vad man riktigt är rädd för. Svartsjuka är ofta bara ett symptom på något större, dolt problem och bottnar oftast i osäkerhet och svag självkänsla - och sådant botas inte av ytterlig genomskinlighet i förhållandet utan av helt andra saker (se bla Parförhållandet -> Svartsjuka och Självkänsla och självförtorende här på decibel).
Ja, porr har bara blivit vanligare och vanligare som "tillbehör" vid onani, framförallt för killar men även för tjejer. Så vanligt att även PED blir allt vanligare, Porn-Induced Erectile Dysfunction - att ha blivit så "beroende" av porr som stimuli under onanerandet att de inte längre njuter på samma sätt som förr utan behöver bara mer och grövre porr för att få samma njutning som förr. Till slut får de problem med ståndet eller med att få utlösning. Men det gäller inte alls alla, de flesta killar kan onanera helt utan "hjälpmedel" och klarar sig bra utan porr. Den är bara så lättillgänglig och liksom "överallt" på nätet nuförtiden och för de flesta ger den en ganska ögonblicklig upphetsning. Tjejer börjar som sagt också se mer och mer på porr, det börjar bli mer "okej" och mindre skamligt. Vi får tex en massa frågor hit av tjejer som är konfysa över att de gillar att se på lesbisk porr men inte känner sig lesbiska eller bi i verkligheten. Så här passar vi samtidigt på att höja ett varningens finger för att porr är FEJK, det har inte mycket att göra med verkligheten alls. Faran här är att både killar och tjejer på allvar börjar tro att de borde bete sig som porrskådelspelarna gör och därför förstör för sig själva i sina egna sexliv. Se nu till exempel så lätt det här med att raka bort allt könshår från underlivet (en trend som har sitt ursprung i porren) spridits - så att folk nu faktiskt inbillar sig att det är fräschare att vara utan hår mellan benen!? Nej det är det INTE (för fakta, kolla lite frågor&svar här på Våga fråga om det).
Som sagt, fantasierna är ens egna och visst kan man kanske förverkliga någon viss fantasi tillsammans med en partner om man vill, men det är absolut inget måste. Och som sagt, mycket av det man onanerar om är man inte själv heller beredd att förverkliga i verkligheten. Då kan det röra sig om exempelvis fetischer, BDSM, våldsamt sex, sex med främlingar eller på annorlunda platser, gruppsex, analsex osv. I verkligheten är det exempelvis bara 8% av alla tjejer som prövat på analsex och ännu färre som prövat på det en gång till. Men oftast kan det vara frågan om "bara vanliga" sexfantasier som att ha sex med älsklingen på en strand i solnedgången eller annan "vanilj". Det kanske bara är så enkelt att det vore obekvämt att utföra i verkligeheten tex pga myggorna ;)
Om du upplever att det vad han eventuellt tänker på när han onanerar är ett problem i ert förhållande, så kan du nog ta upp det med honom. Men försök hitta en balans mellan att respektera hans privat liv och intimiteten i ert förhållande och försök att fundera på varför du tycker att det är ett problem. Känns det riktigt jobbigt finns det sexualrådgivare man kan prata med.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna